2018. 08. 20. István

Erősíts, hogy még jobban élvezd a futást!

2018. február 1. 11:33 - Tamás Rita
Erősíts, hogy még jobban élvezd a futást!

A futás egyre szélesebb körben népszerű, ennek következtében egy fénysebességgel fejlődő és gyarapodó iparág épül rá.

A cipők vagyonokba kerülnek, az aláöltözetek már arra is alkalmasak, hogy egy űrutazást végrehajtsunk bennük. Gélek, energiaszeletek és izotóniás italok gondoskodnak arról, hogy eszünkbe se jusson mondjuk egy banánt bekapni futás előtt. Talán picit túltoltuk… 
De a helyzetünk nem reménytelen, ha megpróbálunk reálisan gondolkozni.
Az erősítés fontosságát is sokan túlhangsúlyozzák. Nos, itt is a mértékletességet tartom jó megoldásnak, de tény: szerintem is kell erősíteni. 
 
M2
 
Akik ellene vannak, azok elfelejtik, hogy régen, amikor ment anélkül is, az emberek többsége nem ennyire mozgásszegény életmódra volt berendezkedve. Ergo: testének izomzata sokkal fejlettebb volt. Másrészt a stresszfaktor azért a közelmúltban nőtt ilyen jelentősre és az erősítés, az izomzat más jellegű terhelése igenis képes oldani a stresszt. Aztán: a teljesítménykényszer az amatőr sportban is megjelent – amit egyébként nem tartok jónak –, jobban viszont csak úgy lehet teljesíteni, ha az ember kiegészítő edzéseket végez.
 
M7
 
Plusz azért is jó erősíteni, mert általa nem csak a futómozgás lesz koordináltabb, de a sérülések is elkerülhetők. Arról már nem is beszélve, hogy ha az ember nyit – testben és fejben –, akkor sok új információt megtud magáról, kevésbé lesznek egyhangúak az edzései, nem csak a teljesítménye, de a teste is fejlődik és az egészsége is sokkal stabilabb, ellenállóbb lesz.
 
Rendben, na de mit, hogyan és mennyit? 
 
Gyakoriság:
Heti két erősítő edzést tartok kellőképpen hatékonynak. Izomcsoportra ne bontsuk az edzéseket, mert akkor csak heti egy edzés jut egy izomcsoportra, ami kevés. Fontos, hogy az erősítő edzés után ne végezzük erős, tempós futásokat.
 
W7
 
Izomcsoportok:
Talán ez a legnehezebb kérdés, hiszen a futást leginkább a törzs, a far, a láb és a csípő izmai támogatják, viszont sosem szeretem azt javasolni, hogy csak egy adott izomcsoportra dolgozz, mert amint egy izomcsoportra ráfekszel, az antagonista (ellentétesen működő) izmokat sem hanyagolhatod el. 
 
W1
 
Gyakorlatok:
Ha mégis le kell szűkítenem hatékony és rövid edzésekre azt a heti két foglalkozást, akkor azt mondanám, hogy a következő gyakorlatokat ne hagyd ki az edzésedből: felhúzás, kitörés, guggolás, csipő emelés, padra lépés, ugrálókötelezés, plank variációk, felsőtestre egykaros gyakorlatok, amelyek azáltal, hogy karonként felváltva csinálod, csodálatos fejlődést eredményeznek a törzsizomzatodban azzal, hogy ellent tartasz, TRX-gyakorlatok.
 
W4
 
Nyújtás:
Azzal, hogy erősítesz, még nem tettél meg mindent hatékonyabb futásod érdekében, hiszen nyújtanod is kell. Ha erősebb vagy, futhatsz dinamikusabban, sérülésmentesebben, lesz erőd a hatékonyabb elrugaszkodáshoz, de a nyújtás lehetővé teszi a lépéshosszod növelését és szintén szerepe van abban, hogy ritkán vagy szinte soha ne sérülj.
 
W6
 
Mentális háttér:
Azzal, hogy erősítesz, ahogy már fent említettem, kinyílhat számodra a világ, megtapasztalod, hogy a testedet és az elmédet hogyan fejlesztheted tovább. Jót tesz az egyhangúság elleni törekvéseknek, önbizalmat ad, hogy ezen a módon is teszel magaédért. Meglátod, hogy az erősítő edzés szép tónust ad az izmaidnak, egyáltalán azzal, hogy valamelyest több izmod lesz – nyilván nem annyi, amennyit már nehéz cipelni – a tested energiaszükséglete átalakul, az izom több kalóriát igényel, vagyis: többet ehetsz. 
 
M1
 
Ha eddig abban hittél, hogy futni jó, hidd el, hogy meg fogod tapasztalni azt i s, hogy erősíteni is jó, erősítéssel megtámogatva futni pedig még jobb!
 
_________________________________________________________________________________________
 
Modelljeink Dodó és Kristóf az idei 575 Sunset Run verseny 14 részes kollekciójának darabjait viselik. Kíváncsi vagy a teljes kollekcióra? Megnézheted itt. Szeretnél is egyet? Akkor nincs más teendőd, mint nevezni az 575 Sunset Run 14 kilométeres távjára itt és a kedvenc felsőd fog várni a rajtcsomagban. 
 
Rajtnaplementej
 
 
Szívbemarkoló, önzetlen üzenetet írt az édesanya, akinek a fia belefulladt a Balatonba

Azért mutatjuk ezt meg, hogy tudjátok, milyen fontos a vízimentők munkája.


Itt az év balatoni strandétele, és az tuti, hogy ilyesmiről még nem is hallottál

Az idei versenynek több újdonsága is volt.


Ez itt a Balaton szíve, 900 ember rajzolta meg - ki nem találnád, hogy miért

Nem mindennapi eseményre került sor vasárnap Zamárdiban.


Láttad már, mi van a Balatonban a lábad alatt? Hát jobb, ha megnézed!

Nem csak a tengerben van látnivaló, a Balaton mélye is csodálatos.


Akkora tömeg van a Balatonnál, hogy sokan az autójukban alszanak

A múlt hétvégén rekordot döntött a balatoni strandok látogatottsága.


Nagyatád 2018 - Zsinórban ötödször a dobogón

2018. augusztus 6. 15:57 - Flander Marci
Nagyatád 2018 - Zsinórban ötödször a dobogón

Flander Marci élménybeszámolója a 28. eXtremeMan versenyről


Ijesztő trend kezdődött, vészesen fogynak a Balaton szabadstrandjai

Tempósan tűnnek el a Balaton szabadstrandjai, az idén már csak húsz településen van ilyen.


Az űrkutatás legizgalmasabb titkait ismerheted meg a Balatonnál

Megújult a bakonybéli Pannon Csillagda űrkutatást szemléltető kiállítása, amelyen a Hold- és a Mars-kutatásba is bepillantást nyerhettek. tovább

575 Keszthely Triathlon számokban

2018. július 31. 16:13 - 575 Team
575 Keszthely Triathlon számokban

Infografika 575 módra, vagyis ki, mikor, miben versenyez.


Rendhagyó, különleges és imádnivaló útikönyv készült a Balatonról

Egy fiatal tervezőgrafikus olyat alkotott, amilyet még senki.


Nagy meglepetés a Kékszalagon: olyan győzött, akire talán senki sem számított

Csütörtökön gyenge szélben rendezték meg az 50. Kékszalagot, meglepő végeredmény született.