2018. 05. 20. Bernát, Felícia

Természetes teljesítményfokozók, igen, vannak ilyenek!

2018. április 25. 17:01 - Tamás Rita
Természetes teljesítményfokozók, igen, vannak ilyenek!

A teljesítményfokozó szót hallva mindenkinek a doppingszer jut eszébe, teljes joggal.

Ugyanis a mai profi – és sokszor már az amatőr – sportban is elképesztő méreteket ölt a koksz használata. Ám léteznek olyan természetes teljesítményfokozók, amelyek nem károsak, egyszerűen csak felkészítik, támogatják a szervezetet a nagyobb teljesítmény elérésében. Nézzük, melyek ezek!
 
Először is érdemes a teljesítményfokozókat hatásuk szerint kategorizálni. 
 
1. Az energiafokozók növelik az energiaszintet, valamint a mentális és fizikai teljesítőképességet.
 
2. A savasodásgátlók a fizikai fáradtság jeleit mérséklik, semlegesítik, illetve segítségükkel a fáradtságküszöb kitolható, az edzésintenzitás növelhető.
 
3. Az edzés közbeni tápanyagpótlók gondosko dnak arról, hogy folyamatos legyen a tápanyag ellátottság edzés közben is, ezzel mérséklik a szervezet leépítő folyamatait.
 
4. A regenerálódást segítő készítmények felgyorsítják a szervezetben végbemenő helyreállító és fejlődési folyamatokat.
 575_sunset_run_hirdetes_180x267__1_
 NEVEZÉSHEZ KLIKKELJ IDE 
 
A következőkben felsorolt – főként növényi – anyagokat nem fogom ennyire szigorúan kategorizálni, mert vannak olyanok közülük, amelyek több feladatot is ellátnak, de a sorrenddel azért igyekszem a kategóriák logikáját követni.
 
Az egyik legismertebb energiafokozó a ginzeng, akinek már volt durva vizsgaidőszaka, biztos hallott róla. A ginzeng ugyanis nem csak a nagy testi, de az extra szellemi igénybevétel esetén is jó szolgálatot tesz. Hatóanyagainak köszönhetően kiválóan alkalmas a teljesítmény fokozására, a koncentrálóképesség javítására, de fogyasztása mértékletességet követel: fontos odafigyelni, hogy az esti pihenésünkbe ne zavarjon be!
 
A gyömbér egyre népszerűbb idehaza is, ami nem csoda. Ám nem csupán az influenza idején érdemes élni vele, hanem a sportolóknak az egyszerű hétköznapokban is jól jöhet, ugyanis azon túl, hogy kiváló immunerősítő, remek gyulladáscsökkentő, görcsoldó és vértisztító, rendben tartja a bélrendszert, fájdalomcsillapító hatásának köszönhetően ízületi panaszokra is kiváló.
 
A zöld tea hatóanyagainak köszönhetően gátolja az öregedést, serkenti az anyagcserét, jótékonyan hat az agy működésére és a fizikai teljesítőképességünkre. Túl sokat persze a zöld teából sem szabad inni, hiszen fontos, hogy az esti pihenésünket ne kockáztassuk!
 
A cékla szinte az összes teljesítményfokozó kategóriába beletartozik, hiszen az egyik leghasznosabb növényi eledelünk. Én mégis a savasodásgátláshoz illeszteném be, hiszen azon kevés „eszközök” egyike, amelyekkel ki lehet tolni a fáradtságküszöbünket: a cékla fogyasztása pozitívan hat a vér oxigénszállító kapacitására, tágítja az ereket, javítja a keringést és csökkenti az izomszövetekben az oxigénigényt terhelés közben.
 
A másik természetes módszer a savasodásgátlás kategóriájában a magaslati edzőtáborozás, de amatőr sportolók esetében ez szinte teljes mértékben kivitelezhetetlen.
 
Az edzés közbeni tápanyag ellátottság úgy valósítható meg, ha nem csupán vizet fogyasztasz, hanem izotóniás italt is. Csakhogy a boltban kapható italok tele vannak mesterséges anyagokkal. Érdemes hát az izotóniás italodat otthon elkészítened. Az egyik leghasznosabb anyag, amit belerakhatsz az otthon elkészített italodba a zeller és a spenót, mindkettő igazi vitamin- és ásványi anyag bomba. Amit még jó, ha raksz mellé, az citrom és az alma, valamint egy kis só. De otthon magadnak is ki tudod kísérletezni, hogy melyik az a kombináció, amelyik nem oxidálódik annyira, hogy edzés közben is meg tudd még inni, plusz fontos szempont, hogy ne okozzon hasmenést. A búzafűlevet is gyakran ajánlják edzés előtti és közbeni energizálónak, de én még nem hallottam olyanról, akit ne hajtott volna meg. Szóval csak óvatosan vele!
 
A regenerálást elősegítő anyagok közül kiemelném a citromfüvet, amely a pihenést segíti elő. De még ennél is hatásosabb a glicin nevű fehérjealkotó aminosav, amely a legrosszabb alvónak is tökéletes alvást biztosít. Az alvásnál pedig nincs jobb regeneráló módszer. Egy másik aminosavra, a glutaminra is ki kell térnünk, a glutamin ugyanis, a glicinhez hasonlóan, szinte csodaszer. Nem elég, hogy a fehérje beépülését segíti, de csökkenti az izom leépülését, valamint segíti a regenerációs folyamatokat. Ezen felül támogatja az immunrendszert, plusz csökkenti a gyulladást a szervezetünkben. Aki stresszes életet él és sokat edz, annak szinte kötelező a glutamint pótolnia a szervezetében!
 
És egy utolsó tipp: a spirulina alga hatékony immunerősítő, támogatja az idegrendszert, antioxidáns hatása következtében megvéd számos betegségtől, jól hat a vérképzésre és az erekre. Plusz tartalmazza az összes esszenciális aminosavat, amelyet az emberi szervezet nem képes előállítani, vagyis fehérjepótlásra is kiválóan alkalmas – ez utóbbi tulajdonsága miatt illesztettem a regenerációs kategóriába. 
 
************************************************************************************
 
Szeretsz futóversenyeken indulni és boldogsággal tölt el, ha gazdag a rajtcsomag? Nevezz be az 575 Sunset Run 14 kilométeres távjára és az alábbi felsők közül az általad választottal meglepünk a rajtcsomagodban! 
 
Nevezéshez klikkelj ide!
 
575_sunset_run_1_7_noi

575_sunset_run_1_7_ferfi

Mesés kúriát adnak el 490 millióért Tihanyban

2018. május 18. 10:03 - I love Balaton
Mesés kúriát adnak el 490 millióért Tihanyban

Csend, nyugalom, minőség - szerény félmilliárd forintért.


575 Keszthely Triathlon 2018 - IDŐREND

2018. május 17. 17:28 - Straub Ágoston
575 Keszthely Triathlon 2018 - IDŐREND

Kattints a részletekért...


Nyílt vízi tájékozódás, és csoportos helyzetek kezelése

Felkészítünk a versenyre


Balatoni alkotás lett az év magyar fagyija, igazi különlegesség a győztes

Az országos fagylaltversenyen balatoni győzelem született, Gyenesdiás öt díjat is nyert.


NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

2018. május 15. 15:17 - 575 Team
NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

Ha még nem neveztél vagy a gyermekedet szeretnéd benevezni, akkor olvasd el a változásokat


A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

2018. május 15. 14:50 - Tamás Rita
A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

Újabb top-tipp Ritától


Hegyi felkészülés hegyek nélkül? Van megoldás.

2018. május 14. 16:49 - Flander Marci
Hegyi felkészülés hegyek nélkül? Van megoldás.

Így készülj Keszthelyre!


Ritkán látható égi jelenséget rögzített egy kamera a Balatonnál

Nem sokszor láthatjátok így az égi eseményeket. tovább

Megválasztották a Balaton legjobb kávéját és koktélját

Igazi ínyencségeket választottak győztesnek, szeretni fogjátok őket.


Példátlan őrület zajlik a Balatonnál, ebből senki sem akar kimaradni

Ami most a Balatonnál megy, arra évekkel ezelőtt gondolni sem mertünk volna.


Ezekre figyelj, ha nagy hőségben futsz!

2018. május 8. 13:54 - Tamás Rita
Ezekre figyelj, ha nagy hőségben futsz!

Olvasd el figyelmesen és vigyázz magadra!