2017. 09. 21. Máté

Hogyan hozd ki a maximumot magadból a SPRINT kerékpáros pályán!

2017. május 18. 06:47 - Kuttor Csaba
Hogyan hozd ki a maximumot magadból a SPRINT kerékpáros pályán!

Keszthely Triathlon 2017. Aki a korábbi, sík körözgetésre készül, az olvassa el ezt az írást, de iziben! A pálya ugyanis jelentős mértékben megváltozott, de a bolyozás továbbra is engedélyezett!

Kezdjük az alapoknál. Mi az, hogy a bolyozás engedélyezett? Konkrétan csak annyi a lényeg, hogy azokkal a versenyzőkkel, akikkel partot értünk, nyugodtan összedolgozhatunk kerékpáron. Mit jelent ez? Általában a boly méretétől és a vezetésre alkalmas versenyzők létszámától függ, hogy milyen hosszú szakaszokat célszerű eltölteniük a versenyzőknek a boly elején, vágva a szelet, ezzel szélárnyékot biztosítva a mögöttük haladóknak. Ha csak 2-3 fős a csoport, avagy a vezetők létszáma, akkor sajnos hosszabb szakaszokat kell bevállalni, ez jellemzően minimum 20 mp-cet jelent és akár egy perces részeket is vihet egy-egy ember. Tapasztalat alapján a legjobban haladó csapat általában 5-6 fős. Ekkor még nem olyan hosszú a "kígyó", hogy a végén már "berugózzon" a sor, ezzel fárasztva a hátul haladókat, de elég hosszú már, hogy akár kerékről-kerékre is lehessen váltani, avagy maximum 10 mp-et kelljen eltölteni a szélben.

  

Vanikz_trisprint_127
 

A magányos haladással összehasonlítva sokkal gyorsabb ekkor a sebesség. Egy átlagos amatőr, aki mondjuk 35km/h sebességgel tervezte volna letekerni a távot, egy jól megszervezett csapat tagjaként akár 40-es tempó felett is végig tud majd menni.

 

Kulcskérdés tehát, hogy milyen csoportban érünk partot. Az úszás utolsó perce, a depóba való befutás és az öltözés sebessége mind-mind a versenyt meghatározó módon befolyásolhatja a bolyok összetételét, ezért érdemes gyakorolni a váltást és az öltözést!

 

Magáról a pályáról pár szó:

A kerékpáros pálya kezdete igen változatos terepen halad. A Toldy Mikós úton kezdve 2 km áll rendelkezésünkre, hogy bemelegedjünk. Ekkor érdemes egy magasabb frekvenciát erőltetni, hogy a lábunk fel tudja venni az ideális hajtást. 4-5 perc erre elegendő. Aki érzi, hogy keveset reggelizett és kicsit éhesnek érezni magát, illetve a vázra rakott mondjuk egy szeletet vagy gélt, az itt nyugodtan meg tudja még enni. A későbbiekben már csak kizárólag folyadékot, esetleg híg gélt javaslok bevinni, nehogy a futás során gond legyen.

10_15_sprint_bringa_sprint_m

A Balaton útra váltva máris egy 20 m-es szintemelkedéssel érjük el a Tapolcai utat. Keresztezve azt, elkezdjük a 71. számú főutat, amely gyakorlatilag körbe kerüli Keszthelyt. A pálya csúcspontját hamar, a 7. kilométernél elérjük, ehhez újabb 30 m szintet kell leküzdjünk. Azaz a kezdeti 100 méterről 150-re érünk fel. Ez a szakasz nem feltétlenül az összedolgozásról fog szólni, legfeljebb ha komoly északi szél lesz. Itt ugyanis az erősebbek feljebb tudnak kapaszkodni, és egy jobb, előrébb haladó bollyal tudják majd letekerni a második szakaszt. A pálya csúcsa nagyjából a Rezi és a Hévizi út között található. Innen egy kellemes lejtővel a 71-es úton már déli irányban haladunk, amikor 9,5-nél már le is érünk majdnem a kiindulási magasságra.

A pálya második fele gyakorlatilag a 71-esen délnek, majd a Fenéki úton északnak végig sík terepen halad. Itt már szépen be lehet állni egy egyenletes iramra, és ki lehet használni a kitűnő útminőséget és az útpálya szélességét, azaz, lehet zavartalanul forogni, avagy váltogatni azzal a versenyzővel, aki éppen velünk halad. Kár „emberkedni”, ugyanis mindenki akkor fogja a legjobb időt teljesíteni, ha segíti a másikat. A futás még ott áll lehetőségként a helyezések eldöntésére. Amíg meg nem mi vezetünk, addig csak az lehet az elsőszámú célunk, hogy közeledjünk az élen haladókra. Bolyban ez egyszerűbb lesz.

Fontos kiemelni, hogy az nem bolyozás, ha 2-3 m-rel követjük a másikat! Egy féltávon ezt természetesen büntetik, de ha engedik a bolyozást, akkor 20-30 cm-re illik megközelíteni az előttünk haladó hátsó kerekét. Ez ad igazán jó vákuumot, és így tudunk akár 10% energiát megspórolni. Már 1m-ről is drasztikusan csökken ez a segítség. 

Vanikz_trisprint_130

 

Technikailag figyeljünk, hogy ha a másik mögött megyünk és még tapasztalatlanok vagyunk, akkor mindenképp a féken legyen a kezünk. Csak a rutinosak könyököljenek a boly közepén! Frekvencia szempontjából azt fogjuk tapasztalni, hogy egyre lassabb fordulattal esik jól tekerni. Ez teljesen természetes jelenség, ahogy merül az idegrendszer. Figyeljünk rá, hogy legalább, amikor hátul vagyunk, tartsuk a 90+-os fordulatot, és elől haladva se essen 90 alá nagyon.

Miért fontos ez? Mert futáson az ideális lépésfrekvencia 180, azaz 3 lépés/mp. Nahát, hiszen ez pont a 90-es fordulat kerékpáron. Ha leesik 80-ra, vagy az alá a hajtásunk, akkor futáson már nehéz lesz ezt visszapörgetni. Egyszerűen erre fog ráállni az agyunk és a futás is mackós lesz. Tehát utolsó jó tanácsként használd a váltót és figyeld a frekvenciát végig!

Jó bolyozást!

 

További tanulmányozásra alább a Strava link is:

 

https://www.strava.com/routes/8680319

Úgy érzed kiégtél? Íme a leghatékonyabb orvosságok a problémádra

Klikk ide a folytatásért


Regisztráció és nevezés a 2018-as 575 - Keszthely Triathlonra

2017. szeptember 20. 12:05 - Kovács Erika
Regisztráció és nevezés a 2018-as 575 - Keszthely Triathlonra

Minden részlet itt.


Erre mindannyian büszkék lehetünk, csodás díjat nyert Tihany

2017. szeptember 20. 10:24 - I love Balaton
Erre mindannyian büszkék lehetünk, csodás díjat nyert Tihany

Egész Európában nincs szebb nála!


Miért bolyozunk? Legyen bolyozós középtáv?

2017. szeptember 18. 19:27 - Kristóf Róbert
Miért bolyozunk? Legyen bolyozós középtáv?

Nem ismerjük a szbályokat? Vagy?


Félelmetes csoda a Balatonon, eltűnt a tó fele

2017. szeptember 18. 10:09 - I love Balaton
Félelmetes csoda a Balatonon, eltűnt a tó fele

Ha nem is rekord, de így is elképesztő, ami történt.


Siófokon most minden más lesz, és te is beleszólhatsz, mi történjen

Mert a változások téged is érintenek.


Olyan helyre engednek most be a Balatonnál, ahol még soha nem járhattál

Máskor nem látogatható helyek nyílnak meg.


Arccal a VAS-út felé!

2017. szeptember 11. 16:21 - Marik Balázs
Arccal a  VAS-út felé!

A verseny napja a legnagyobb ünnep. De az odáig vezető út a lényeges, a cél sokkal inkább ez, sem mint maga az eredmény. tovább

Agresszív invázió a Balatonon

2017. szeptember 11. 09:28 - I love Balaton
Agresszív invázió a Balatonon

Három fő problémára koncentrálnak most a tónál.


Figyelem, elmarad az egyedülálló balatoni rendezvény

2017. szeptember 7. 14:11 - I love Balaton
Figyelem, elmarad az egyedülálló balatoni rendezvény

Semmi pánik, jövőre újra megpróbálják.


Van egy Balaton a világűrben, a Földtől több millió kilométerre

Fogadjunk, hogy erről tőlünk hallasz először!