2018. 01. 22. Vince

Miért leszünk álmosak úszóedzés után? Van-e rá valami megoldás?

2017. november 13. 13:53 - Flander Marci
Miért leszünk álmosak úszóedzés után? Van-e rá valami megoldás?

Megvan az érzés, hogy a reggeli úszóedzés után 1 órával úgy érzed, bárhogy küzdesz, mindjárt lecsukódik a szemed, mint Tomnak az egyik Tom&Jerry részben?

Nekem sajnos igen. Egyetem alatt rengetegszer volt olyan, hogy a reggeli úszóedzés után beültem egy dupla szakmai angolra, és az óra felénél azt vettem észre, hogy a szemeim tekintetében nagyon jó eséllyel indulhatnék egy Bud Spencer imitátor versenyen. Kis idővel ezután, pedig a félrebukó fejem döbbentett rá, hogy az óra pár megelőző percét biztos nem tudnám hitelesen visszaadni.

Original

Eddig mindig az 5.20-as keléssel kapcsoltam össze a dolgot, mint ennek az áldatlan állapotnak az okozóját. A napokban azonban belefutottam Samantha McGlone írásába, ami egy kicsit tudományosabb oldalról is körbejárja a témát.

McGlone, olimpikon triatlonistaként sokszor tapasztalta, hogy egy reggeli úszóedzés után sokkal álmosabbnak (fáradtabbnak) érezte magát, mint mondjuk egy kemény futóedzés után. Mivel érdekelte a dolog mibenléte, elkezdett kicsit kutakodni a témában, és a következő dolgokra bukkant.

Talán az álmosságot leginkább befolyásoló tényező a hideg víz. Itt most ne a 10 fokos vízre gondoljunk, hanem az átlagosan 27 fokos medencevízre. Az nem is hideg gondolhatnák sokan, de ha abból indulunk ki, hogy az emberi test normális belső hőfoka 36-37 fok, akkor azért már elég nagy a különbség. Egy másfél órás edzés során pedig ez a 27 fokos víz, ha kicsit is, de csökkenteni fogja a testünk belső maghőjét. Mivel a szervezetünk az izotermiára törekszik, így az edzés után megpróbálja a számára optimális hőmérsékleti környezetét visszaállítani. Ez a „felfűtési” folyamat pedig olyan hatással jár, mint amikor megiszunk egy jó meleg bögre kakaót, vagy épp a kandalló előtt ülve bámuljuk a tüzet egy hideg téli estén. Azaz elálmosít. Mivel a testünk felfűtési folyamatát nem tudjuk befolyásolni, így próbáljuk meg kicsit ellensúlyozni annak hatását. Samantha szerint jó megoldás lehet erre egy úszóedzést követő 15-20 perces könnyű futás, vagy tekerés, ami stimulálja a vérkeringést, és ellene hat a szervezet hő-visszaállítási folyamatából fakadó fáradtság érzetnek.

Maxresdefault

Nálunk nem olyan gyakori, de melegebb országokban a nyitott medencékben való edzés során az embert ért napsugárzást, is ilyen fáradékonyságot előidéző tényezőnek tekintik. Akár saját példánkból is kiindulhatunk, mikor is egy strandon átsütkérezett nap után próbáltunk meg valamilyen edzést megcsinálni, és láss csodát, nem igazán sikerült a kitűzött időket hozni. Több tanulmány is kimutatta, hogy azoknál az alanyoknál, akik egész nap ki voltak téve a napsugárzásnak, csökkentek valamelyest a kognitív funkciók. Ha mégis nyitott medencében úsznánk, akkor erre a legideálisabb időpontot a reggeli, vagy késő délutáni órák jelentik.

Az elvégzett úszóedzés intenzitása is befolyásolhatja az utána érzett álmosságot. Ellentmondásosnak tűnhet, de egy nagyon intenzív edzés után sokkal energizáltabbnak érezhetjük magunkat. Ezt a hatást a tudomány megnövekedett edzés utáni oxigén fogyasztásnak, egyszerűbben „utánégetésnek” nevezi. Ez gyakorlatilag egy olyan extra energiatermelés, amire a szervezetünknek szüksége van, hogy az izmainkat regenerálja, és visszatérjen a pihenő fázisába. Amikor egy kemény vagy hosszú verseny után – annak ellenére, hogy a testünk teljesen ki volt merülve – éjszaka nem igazán tudtunk jól aludni, ezt a folyamatot tapasztaltuk meg. Ez a folyamat egy nagyon intenzív verseny vagy edzés után 30 perctől 24 óráig is eltarthat, szóval próbáljuk meg ezt a hasznunkra fordítani. A hosszú, alacsony intenzitású edzéseket hagyjuk estére, vagy a hétvégére, amikor is lehetőségünk van pihenni utána, míg reggel inkább pörgős, intenzívebb edzéseket csináljunk.

Nem utolsó sorban, a táplálkozás időzítése is lehet a probléma forrása. Mivel a reggeli úszóedzések általában nagyon korán kezdődnek, így sokan teljesen kihagyják az azt megelőző étkezést. Az éjszaka folyamán leürült készleteinket még tovább ürítjük az edzéssel, majd azt követően jól bereggelizünk. Jöhet az ebéd utánról már jól ismert „kajakóma” jelensége. Ezt elkerülendő próbáljunk meg, ha csak minimális mértékben is, de edzés előtt enni valamit. Edzés után pedig a magas szénhidrát tartalmú ételek helyett, amik álmosság generáló hatása borítékolható, inkább fehérje alapú tápanyagot vegyünk magunkhoz. Ehhez a ponthoz tartozik még a kávé élénkítő hatása, és elfogyasztási idejének helyes megválasztása. Az első kávénkat, ha lehet, időzítsük az úszóedzésünk utánra, mivel maga az edzés is éppen eléggé stimuláló hatású lesz extra koffein bevitele nélkül is. Edzés után aztán jöhet a jól megérdemelt kávé, de célszerű azt is inkább kisebb adagokban elfogyasztani, mint egy nagy löket formájában.

575_ktri_facebook_nevezesnyitas_nov20

 Úgy hiszem, a kora reggeli úszóedzések továbbra is megkerülhetetlen részét fogják képezni a triatlon edzéseknek, viszont a fentiek figyelembe vétele talán segíthet abban, hogy az azt követő délelőtt kevésbé álmosan teljen.

Akkora fejlesztés lesz a veszprémi állatkertben, amekkora az alapítása óta nem volt

Két és fél milliárdot költenek az állatkertre, szebb lesz, mint valaha.


Reggeli futás – így izzítsd be a hideg motort!

2018. január 22. 08:11 - 575 Team
Reggeli futás – így izzítsd be a hideg motort!

Nem csak az autód sínyli meg, ha reggel melegítés nélkül taposol a gázpedálra


Megújulhatnak a Balaton környékén azok a helyek, amelyeket mindenki imád

Nagyszabású stratégia körvonalazódik a tónál.


575 Keszthely Triathlon Live

2018. január 17. 11:36 - KR
575 Keszthely Triathlon Live

A tegnap esti live


Az élményhajózás központjává válhat a Balaton, ezek az új tervek

Így csábítanák a vízre a balatoni turistákat.


Ingyenes nevezés a gyerekeknek 2018-ban is!

2018. január 15. 16:12 - 575 Team
Ingyenes nevezés a gyerekeknek 2018-ban is!

Gyere és a kicsiket se hagyd otthon!


575 SUNSET RUN - Nevezz be és rajtolj a naplementében!

Különleges verseny a lenyűgöző Keszthelyen


Fuss 14 kilit és válassz 14 felsőből!

2018. január 15. 14:02 - 575 Team
Fuss 14 kilit és válassz 14 felsőből!

Hallottál már az 575 Sunset Runról? Pedig ez az a futóverseny, ahol nevezésed mellé 14 egyedi, technikai futófelsőből választhatod ki a kedvenced. tovább

Ritka madárfaj bukkant fel a Balaton mellett

2018. január 15. 10:05 - I love Balaton
Ritka madárfaj bukkant fel a Balaton mellett

Amióta megfigyelik a madarakat, harmadszor észlelték a fajt.


Csak dőlj hátra, és nézd meg ezen a csodálatos videón, milyen volt a Balaton tavaly

Jeges csodáktól a verőfényes napsütésig van minden, ami varázslatos.


Köveskálon pompázik a Balaton és a Káli-medence egyik legszebb portája - fotók

Olyan az épület, ahogyan egykor falun szerettek építkezni.