2018. 08. 20. István

Miért leszünk álmosak úszóedzés után? Van-e rá valami megoldás?

2017. november 13. 13:53 - Flander Marci
Miért leszünk álmosak úszóedzés után? Van-e rá valami megoldás?

Megvan az érzés, hogy a reggeli úszóedzés után 1 órával úgy érzed, bárhogy küzdesz, mindjárt lecsukódik a szemed, mint Tomnak az egyik Tom&Jerry részben?

Nekem sajnos igen. Egyetem alatt rengetegszer volt olyan, hogy a reggeli úszóedzés után beültem egy dupla szakmai angolra, és az óra felénél azt vettem észre, hogy a szemeim tekintetében nagyon jó eséllyel indulhatnék egy Bud Spencer imitátor versenyen. Kis idővel ezután, pedig a félrebukó fejem döbbentett rá, hogy az óra pár megelőző percét biztos nem tudnám hitelesen visszaadni.

Original

Eddig mindig az 5.20-as keléssel kapcsoltam össze a dolgot, mint ennek az áldatlan állapotnak az okozóját. A napokban azonban belefutottam Samantha McGlone írásába, ami egy kicsit tudományosabb oldalról is körbejárja a témát.

McGlone, olimpikon triatlonistaként sokszor tapasztalta, hogy egy reggeli úszóedzés után sokkal álmosabbnak (fáradtabbnak) érezte magát, mint mondjuk egy kemény futóedzés után. Mivel érdekelte a dolog mibenléte, elkezdett kicsit kutakodni a témában, és a következő dolgokra bukkant.

Talán az álmosságot leginkább befolyásoló tényező a hideg víz. Itt most ne a 10 fokos vízre gondoljunk, hanem az átlagosan 27 fokos medencevízre. Az nem is hideg gondolhatnák sokan, de ha abból indulunk ki, hogy az emberi test normális belső hőfoka 36-37 fok, akkor azért már elég nagy a különbség. Egy másfél órás edzés során pedig ez a 27 fokos víz, ha kicsit is, de csökkenteni fogja a testünk belső maghőjét. Mivel a szervezetünk az izotermiára törekszik, így az edzés után megpróbálja a számára optimális hőmérsékleti környezetét visszaállítani. Ez a „felfűtési” folyamat pedig olyan hatással jár, mint amikor megiszunk egy jó meleg bögre kakaót, vagy épp a kandalló előtt ülve bámuljuk a tüzet egy hideg téli estén. Azaz elálmosít. Mivel a testünk felfűtési folyamatát nem tudjuk befolyásolni, így próbáljuk meg kicsit ellensúlyozni annak hatását. Samantha szerint jó megoldás lehet erre egy úszóedzést követő 15-20 perces könnyű futás, vagy tekerés, ami stimulálja a vérkeringést, és ellene hat a szervezet hő-visszaállítási folyamatából fakadó fáradtság érzetnek.

Maxresdefault

Nálunk nem olyan gyakori, de melegebb országokban a nyitott medencékben való edzés során az embert ért napsugárzást, is ilyen fáradékonyságot előidéző tényezőnek tekintik. Akár saját példánkból is kiindulhatunk, mikor is egy strandon átsütkérezett nap után próbáltunk meg valamilyen edzést megcsinálni, és láss csodát, nem igazán sikerült a kitűzött időket hozni. Több tanulmány is kimutatta, hogy azoknál az alanyoknál, akik egész nap ki voltak téve a napsugárzásnak, csökkentek valamelyest a kognitív funkciók. Ha mégis nyitott medencében úsznánk, akkor erre a legideálisabb időpontot a reggeli, vagy késő délutáni órák jelentik.

Az elvégzett úszóedzés intenzitása is befolyásolhatja az utána érzett álmosságot. Ellentmondásosnak tűnhet, de egy nagyon intenzív edzés után sokkal energizáltabbnak érezhetjük magunkat. Ezt a hatást a tudomány megnövekedett edzés utáni oxigén fogyasztásnak, egyszerűbben „utánégetésnek” nevezi. Ez gyakorlatilag egy olyan extra energiatermelés, amire a szervezetünknek szüksége van, hogy az izmainkat regenerálja, és visszatérjen a pihenő fázisába. Amikor egy kemény vagy hosszú verseny után – annak ellenére, hogy a testünk teljesen ki volt merülve – éjszaka nem igazán tudtunk jól aludni, ezt a folyamatot tapasztaltuk meg. Ez a folyamat egy nagyon intenzív verseny vagy edzés után 30 perctől 24 óráig is eltarthat, szóval próbáljuk meg ezt a hasznunkra fordítani. A hosszú, alacsony intenzitású edzéseket hagyjuk estére, vagy a hétvégére, amikor is lehetőségünk van pihenni utána, míg reggel inkább pörgős, intenzívebb edzéseket csináljunk.

Nem utolsó sorban, a táplálkozás időzítése is lehet a probléma forrása. Mivel a reggeli úszóedzések általában nagyon korán kezdődnek, így sokan teljesen kihagyják az azt megelőző étkezést. Az éjszaka folyamán leürült készleteinket még tovább ürítjük az edzéssel, majd azt követően jól bereggelizünk. Jöhet az ebéd utánról már jól ismert „kajakóma” jelensége. Ezt elkerülendő próbáljunk meg, ha csak minimális mértékben is, de edzés előtt enni valamit. Edzés után pedig a magas szénhidrát tartalmú ételek helyett, amik álmosság generáló hatása borítékolható, inkább fehérje alapú tápanyagot vegyünk magunkhoz. Ehhez a ponthoz tartozik még a kávé élénkítő hatása, és elfogyasztási idejének helyes megválasztása. Az első kávénkat, ha lehet, időzítsük az úszóedzésünk utánra, mivel maga az edzés is éppen eléggé stimuláló hatású lesz extra koffein bevitele nélkül is. Edzés után aztán jöhet a jól megérdemelt kávé, de célszerű azt is inkább kisebb adagokban elfogyasztani, mint egy nagy löket formájában.

575_ktri_facebook_nevezesnyitas_nov20

 Úgy hiszem, a kora reggeli úszóedzések továbbra is megkerülhetetlen részét fogják képezni a triatlon edzéseknek, viszont a fentiek figyelembe vétele talán segíthet abban, hogy az azt követő délelőtt kevésbé álmosan teljen.

Szívbemarkoló, önzetlen üzenetet írt az édesanya, akinek a fia belefulladt a Balatonba

Azért mutatjuk ezt meg, hogy tudjátok, milyen fontos a vízimentők munkája.


Itt az év balatoni strandétele, és az tuti, hogy ilyesmiről még nem is hallottál

Az idei versenynek több újdonsága is volt.


Ez itt a Balaton szíve, 900 ember rajzolta meg - ki nem találnád, hogy miért

Nem mindennapi eseményre került sor vasárnap Zamárdiban.


Láttad már, mi van a Balatonban a lábad alatt? Hát jobb, ha megnézed!

Nem csak a tengerben van látnivaló, a Balaton mélye is csodálatos.


Akkora tömeg van a Balatonnál, hogy sokan az autójukban alszanak

A múlt hétvégén rekordot döntött a balatoni strandok látogatottsága.


Nagyatád 2018 - Zsinórban ötödször a dobogón

2018. augusztus 6. 15:57 - Flander Marci
Nagyatád 2018 - Zsinórban ötödször a dobogón

Flander Marci élménybeszámolója a 28. eXtremeMan versenyről


Ijesztő trend kezdődött, vészesen fogynak a Balaton szabadstrandjai

Tempósan tűnnek el a Balaton szabadstrandjai, az idén már csak húsz településen van ilyen.


Az űrkutatás legizgalmasabb titkait ismerheted meg a Balatonnál

Megújult a bakonybéli Pannon Csillagda űrkutatást szemléltető kiállítása, amelyen a Hold- és a Mars-kutatásba is bepillantást nyerhettek. tovább

575 Keszthely Triathlon számokban

2018. július 31. 16:13 - 575 Team
575 Keszthely Triathlon számokban

Infografika 575 módra, vagyis ki, mikor, miben versenyez.


Rendhagyó, különleges és imádnivaló útikönyv készült a Balatonról

Egy fiatal tervezőgrafikus olyat alkotott, amilyet még senki.


Nagy meglepetés a Kékszalagon: olyan győzött, akire talán senki sem számított

Csütörtökön gyenge szélben rendezték meg az 50. Kékszalagot, meglepő végeredmény született.