2018. 05. 22. Júlia, Rita

7 nyíltvízi úszáshoz kapcsolódó mítosz, és cáfolatuk

2018. április 12. 09:44 - Flander Marci
7 nyíltvízi úszáshoz kapcsolódó mítosz, és cáfolatuk

Lassan április közepén járunk, és alig 1 hónap választ el minket a triatlonszezon kezdetétől.

Régiónk sajátossága, hogy az ebben az időszakban megrendezésre kerülő versenyeken neoprén használatára szorulunk. A neoprént sokan szeretik, sokan nem, de tény, hogy elkerülhetetlen kelléke a szezonunk egy részének. A nyíltvízi úszás még a neoprénnél is nagyobb mumus sok triatlonistának, ami nem alaptalan. Nehezebb tájékozódás, szinte nulla pihenőfázis, sokszor zord körülmények, mindez megnehezítve akár több száz versenytárssal. Ahogy a legtöbb dologhoz, úgy a nyíltvízi úszáshoz is kapcsolódnak városi legendák, szájról szájra terjedő „jótanácsok”. Az alábbiakban az amerikai triatlon úszóedző, Dan Bullock által megvizsgált leggyakoribbak következnek (az eredeti cikk itt olvasható)

1. A triatlonos neoprén arra késztet, hogy nyújtott karral ússzunk. A neoprén gyártó cégek nagyon sok pénzt és energiát fektetnek abba, hogy a ruháik a lehető legkényelmesebbek és az adott pontokon a legrugalmasabbak legyenek (ezáltal a lehető legkevésbé torzítsák az úszástechnikánkat). Éppen ezért neoprénben úszva sem kell nagyon eltérni a szokásos technikánktól. A nyújtott karral való úszás mellőzése a következők miatt is ajánlottabb: rövidebb és gyorsabb pálya a kéz kiemelése és újra vízbetétele között, határozottabb előrevitel, könnyebb vízfogás, víz alatti munka is hatékonyabb, kevésbé kígyózó mozgás, kevésbé megterhelő az alkar és kézfej számára.

Img_0154

2. Egy ironman távú versenynél az úszás nem lényeges, mivel a teljes verseny idejének csak nagyon kis hányadát (kb 10%) teszi ki. Ez a kijelentés a PRO kategóriában egyből cáfolódik, de az amatőrök között sem mindegy, hogy mikor jövünk ki a vízből. A mezőny eleje sokkal szellősebb, és itt sokkal több időnk van normálisan felkészülni a kerékpárra frissítés és egyéb tekintetben. Azokban a régiókban, ahol nagy tömegek jönnek ki együtt a vízből, sokkal gyakrabbak a kisebb balesetek, és egyéb kellemetlenségek. Ennek fényében ne legyítsünk a kihagyott úszóedzésekre a fentire hivatkozva, mert az úszás során megszerzett pozíciónk a verseny későbbi szakaszára is komoly hatással lehet.

3. Neoprénben úszva nem kell lábazni. Mivel a neoprén ruha elég jól fenntartja az amúgy lesüllyedni hajlamos lábakat, sokan úgy gondolják, hogy szinte felesleges lábmunkát végezniük. Azonban azt tudni kell, hogy a lábmunka, amellett, hogy jelentősen besegít a karnak az előre való haladásban, stabilizáló funkciót is ellát, ezáltal a kartempóink még hatékonyabbak lehetnek. Megfigyelések továbbá azt mutatják, hogy az erősebben lábazó úszók gyorsabb úszók is, ezért érdemes odafigyelni arra, hogy neoprénben úszva se „lógassuk” a lábunkat.

Img_0225575 Triathlon 2018. június 9-10. Ha még nem tetted, nevezz be versenyünkre ide klikkelve

4. A neoprén ruha segít a rossz lábtempónk kijavításában. Nem, nem segít. Amennyiben medencében, fürdőgatyában rossz a lábtempónk, úgy neoprénben sem lesz ez másként. Mivel segít a fenntartásunkban, és magasabban vagyunk a vízben, úgy érezhetjük, hogy könnyebben úszunk. Ellenben a rossz lábtempó (térdből indított, nem csípőből) olyan áramlatokat kelt, ami a karmunkánk, és ezzel együtt az ideális előrehaladásunk ellen hat.

5. 4km folyamatos gyorsúszás edzésen gyorsabbá tesz. Ez egyrészről elég unalmas, másfelől nem is növeli nagyon a sebességet. Egy adott sebességen úszni, ameddig bírunk növelheti az aerob kapacitásunkat, de a sebességünk növelésére más jellegű feladatok ajánlottak (interval feladatok, fokozó feladatok, csökkenő pihenőidő, váltogatás, segédeszközök TEA, uszony használata). Ahhoz, hogy javuljon a vízérzékelésünk jó feladat lehet bizonyos úszásnemek kombinálása. Pl.: az orosz gyorsúszó fenomén, Alexander Popov nagy kedvence volt a pille láb, gyors kar kombináció. Az ilyen feladatok segítenek a túlhasználatból származó sérülések csökkentésében is.

6. A gyakori kinézegetés segít, hogy gyorsabban ússzunk. Úszás közben minden egyes (tájékozódáskori) kitekintéskor csökken a sebességünk, mivel a testhelyzetünk lejjebb kerül a vízben. Amennyiben a gyorskartempónk kiegyensúlyozott, nincs szükség gyakori kinézegetésre, mivel gyakorlatilag egyenes vonalban tudunk haladni. A kartempónk kiegyensúlyozására jó módszer, hogy a sáv alján lévő vonal fölött úszva időnként pár kartempó erejéig becsukjuk a szemünket. Kinyitás után látjuk, hogy eltértünk e a vonaltól vagy sem. Ennek fényében, edző segítségét is kérhetjük, hogy adjon javaslatokat a húzásaink kiegyensúlyozására. Ennek ismeretében inkább a kartempónk tökéletesítésére törekedjünk, mint a kitett fejjel való úszás hangsúlyozására.

170610vanik_ktriuszas_125Könnyű tájékozódás és a VMSZ által biztosított úszópálya az 575 Triathlonon

7. Nem tudunk gyorsan úszni, ha rossz a vízfekvésünk. Első látásra igaznak tűnik, de ennél sokkal összetettebb a dolog. A legalapvetőbb szinten az úszás a hajtóerő maximalizálásán és az ellenállás minimalizálásán múlik. Bármilyen jó legyen is a technikánk, úszás közben mindig hat ránk egy visszafelé húzó erő. Amennyiben maximalizálni tudjuk a hajtóerőnket, és minimalizálni az ellenállásunkat (ld. szuperdresszek korszaka), úgy tehetjük gazdaságosabbá és gyorsabbá az úszásunkat. A legjobb úszók között is akadt, akinek nem volt különösebben jó a vízfekvése, a jó technika azonban mindig győzött. A neoprén ruha jelentette fenntartó hatás egyszerűen azt a luxust adja, hogy gazdaságosabban tudunk úszni, ezáltal pihentebben szállhatunk a kerékpárra.

2xu_image_k_pHa még nincs neopréned, akkor az 575 Shop kínálatában lehet, hogy találsz megfelelőt, katt ide

A fentieket látva, megjegyezhetjük, hogy vannak jól hangzó, esetlegesen még logikusnak is tűnő állítások, azonban nem kell azonnal készpénznek venni mindegyiket.

Áremeléssel indul a strandszezon a Balatonnál, ennyivel kell többet fizetned

Hagyományosan pünkösdkor nyitnak a balatoni strandok, bár van, amelyik egész évben nyitva van.


Ne fuss el a fontos fehérjék elől!

2018. május 21. 13:35 - Tamás Rita
Ne fuss el a fontos fehérjék elől!

Fehérjére mindeninek szüksége van, hát még annak, aki sportol.


Ingyenes nevezés a gyerekeknek 2018-ban is!

2018. május 21. 13:12 - 575 Team
Ingyenes nevezés a gyerekeknek 2018-ban is!

Gyere és a kicsiket se hagyd otthon!


Ingyenes edzés Rubint Rékával!

2018. május 21. 12:56 - 575 Team
Ingyenes edzés Rubint Rékával!

Regisztrálj, hogy Rékával tornázhass!


Mesés kúriát adnak el 490 millióért Tihanyban

2018. május 18. 10:03 - I love Balaton
Mesés kúriát adnak el 490 millióért Tihanyban

Csend, nyugalom, minőség - szerény félmilliárd forintért.


575 Keszthely Triathlon 2018 - IDŐREND

2018. május 17. 17:28 - Straub Ágoston
575 Keszthely Triathlon 2018 - IDŐREND

Kattints a részletekért...


Nyílt vízi tájékozódás, és csoportos helyzetek kezelése

Felkészítünk a versenyre


Balatoni alkotás lett az év magyar fagyija, igazi különlegesség a győztes

Az országos fagylaltversenyen balatoni győzelem született, Gyenesdiás öt díjat is nyert. tovább

NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

2018. május 15. 15:17 - 575 Team
NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

Ha még nem neveztél vagy a gyermekedet szeretnéd benevezni, akkor olvasd el a változásokat


A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

2018. május 15. 14:50 - Tamás Rita
A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

Újabb top-tipp Ritától


Hegyi felkészülés hegyek nélkül? Van megoldás.

2018. május 14. 16:49 - Flander Marci
Hegyi felkészülés hegyek nélkül? Van megoldás.

Így készülj Keszthelyre!