2018. 10. 18. Lukács

7 nyíltvízi úszáshoz kapcsolódó mítosz, és cáfolatuk

2018. április 12. 09:44 - Flander Marci
7 nyíltvízi úszáshoz kapcsolódó mítosz, és cáfolatuk

Lassan április közepén járunk, és alig 1 hónap választ el minket a triatlonszezon kezdetétől.

Régiónk sajátossága, hogy az ebben az időszakban megrendezésre kerülő versenyeken neoprén használatára szorulunk. A neoprént sokan szeretik, sokan nem, de tény, hogy elkerülhetetlen kelléke a szezonunk egy részének. A nyíltvízi úszás még a neoprénnél is nagyobb mumus sok triatlonistának, ami nem alaptalan. Nehezebb tájékozódás, szinte nulla pihenőfázis, sokszor zord körülmények, mindez megnehezítve akár több száz versenytárssal. Ahogy a legtöbb dologhoz, úgy a nyíltvízi úszáshoz is kapcsolódnak városi legendák, szájról szájra terjedő „jótanácsok”. Az alábbiakban az amerikai triatlon úszóedző, Dan Bullock által megvizsgált leggyakoribbak következnek (az eredeti cikk itt olvasható)

1. A triatlonos neoprén arra késztet, hogy nyújtott karral ússzunk. A neoprén gyártó cégek nagyon sok pénzt és energiát fektetnek abba, hogy a ruháik a lehető legkényelmesebbek és az adott pontokon a legrugalmasabbak legyenek (ezáltal a lehető legkevésbé torzítsák az úszástechnikánkat). Éppen ezért neoprénben úszva sem kell nagyon eltérni a szokásos technikánktól. A nyújtott karral való úszás mellőzése a következők miatt is ajánlottabb: rövidebb és gyorsabb pálya a kéz kiemelése és újra vízbetétele között, határozottabb előrevitel, könnyebb vízfogás, víz alatti munka is hatékonyabb, kevésbé kígyózó mozgás, kevésbé megterhelő az alkar és kézfej számára.

Img_0154

2. Egy ironman távú versenynél az úszás nem lényeges, mivel a teljes verseny idejének csak nagyon kis hányadát (kb 10%) teszi ki. Ez a kijelentés a PRO kategóriában egyből cáfolódik, de az amatőrök között sem mindegy, hogy mikor jövünk ki a vízből. A mezőny eleje sokkal szellősebb, és itt sokkal több időnk van normálisan felkészülni a kerékpárra frissítés és egyéb tekintetben. Azokban a régiókban, ahol nagy tömegek jönnek ki együtt a vízből, sokkal gyakrabbak a kisebb balesetek, és egyéb kellemetlenségek. Ennek fényében ne legyítsünk a kihagyott úszóedzésekre a fentire hivatkozva, mert az úszás során megszerzett pozíciónk a verseny későbbi szakaszára is komoly hatással lehet.

3. Neoprénben úszva nem kell lábazni. Mivel a neoprén ruha elég jól fenntartja az amúgy lesüllyedni hajlamos lábakat, sokan úgy gondolják, hogy szinte felesleges lábmunkát végezniük. Azonban azt tudni kell, hogy a lábmunka, amellett, hogy jelentősen besegít a karnak az előre való haladásban, stabilizáló funkciót is ellát, ezáltal a kartempóink még hatékonyabbak lehetnek. Megfigyelések továbbá azt mutatják, hogy az erősebben lábazó úszók gyorsabb úszók is, ezért érdemes odafigyelni arra, hogy neoprénben úszva se „lógassuk” a lábunkat.

Img_0225575 Triathlon 2018. június 9-10. Ha még nem tetted, nevezz be versenyünkre ide klikkelve

4. A neoprén ruha segít a rossz lábtempónk kijavításában. Nem, nem segít. Amennyiben medencében, fürdőgatyában rossz a lábtempónk, úgy neoprénben sem lesz ez másként. Mivel segít a fenntartásunkban, és magasabban vagyunk a vízben, úgy érezhetjük, hogy könnyebben úszunk. Ellenben a rossz lábtempó (térdből indított, nem csípőből) olyan áramlatokat kelt, ami a karmunkánk, és ezzel együtt az ideális előrehaladásunk ellen hat.

5. 4km folyamatos gyorsúszás edzésen gyorsabbá tesz. Ez egyrészről elég unalmas, másfelől nem is növeli nagyon a sebességet. Egy adott sebességen úszni, ameddig bírunk növelheti az aerob kapacitásunkat, de a sebességünk növelésére más jellegű feladatok ajánlottak (interval feladatok, fokozó feladatok, csökkenő pihenőidő, váltogatás, segédeszközök TEA, uszony használata). Ahhoz, hogy javuljon a vízérzékelésünk jó feladat lehet bizonyos úszásnemek kombinálása. Pl.: az orosz gyorsúszó fenomén, Alexander Popov nagy kedvence volt a pille láb, gyors kar kombináció. Az ilyen feladatok segítenek a túlhasználatból származó sérülések csökkentésében is.

6. A gyakori kinézegetés segít, hogy gyorsabban ússzunk. Úszás közben minden egyes (tájékozódáskori) kitekintéskor csökken a sebességünk, mivel a testhelyzetünk lejjebb kerül a vízben. Amennyiben a gyorskartempónk kiegyensúlyozott, nincs szükség gyakori kinézegetésre, mivel gyakorlatilag egyenes vonalban tudunk haladni. A kartempónk kiegyensúlyozására jó módszer, hogy a sáv alján lévő vonal fölött úszva időnként pár kartempó erejéig becsukjuk a szemünket. Kinyitás után látjuk, hogy eltértünk e a vonaltól vagy sem. Ennek fényében, edző segítségét is kérhetjük, hogy adjon javaslatokat a húzásaink kiegyensúlyozására. Ennek ismeretében inkább a kartempónk tökéletesítésére törekedjünk, mint a kitett fejjel való úszás hangsúlyozására.

170610vanik_ktriuszas_125Könnyű tájékozódás és a VMSZ által biztosított úszópálya az 575 Triathlonon

7. Nem tudunk gyorsan úszni, ha rossz a vízfekvésünk. Első látásra igaznak tűnik, de ennél sokkal összetettebb a dolog. A legalapvetőbb szinten az úszás a hajtóerő maximalizálásán és az ellenállás minimalizálásán múlik. Bármilyen jó legyen is a technikánk, úszás közben mindig hat ránk egy visszafelé húzó erő. Amennyiben maximalizálni tudjuk a hajtóerőnket, és minimalizálni az ellenállásunkat (ld. szuperdresszek korszaka), úgy tehetjük gazdaságosabbá és gyorsabbá az úszásunkat. A legjobb úszók között is akadt, akinek nem volt különösebben jó a vízfekvése, a jó technika azonban mindig győzött. A neoprén ruha jelentette fenntartó hatás egyszerűen azt a luxust adja, hogy gazdaságosabban tudunk úszni, ezáltal pihentebben szállhatunk a kerékpárra.

2xu_image_k_pHa még nincs neopréned, akkor az 575 Shop kínálatában lehet, hogy találsz megfelelőt, katt ide

A fentieket látva, megjegyezhetjük, hogy vannak jól hangzó, esetlegesen még logikusnak is tűnő állítások, azonban nem kell azonnal készpénznek venni mindegyiket.

5.000 Ft v. 10.000 Ft-os garantált 575 Factory kupon az első 3 napon nevezőknek

Akik az első 3 napon neveznek, garantált ajándékot kapnak


Adót fizettetnének azokkal, akiknek a háza a Balaton-parton van, és élvezik a panorámát

Akinek az ingatlana a Balatonig ér, és élvezi a balatoni panorámát, az fizessen több helyi adót!


Nevezés tudnivalók

2018. október 15. 20:42 - 575
Nevezés tudnivalók

Fontos információk - klikkelj!


A regisztráció folyamata a 2019-es versenyre

2018. október 15. 20:09 - 575
A regisztráció folyamata a 2019-es versenyre

Kövesd útmutatásunkat és nem fogsz elakadni


Lefújták a nagy balatoni közlekedésfejlesztést, az indoklás kissé bicskanyitogató

Visszavonta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Balaton fejlesztésére kiírt közbeszerzést.


Hawaii 2. rész, Pajor Gábor első napjai

2018. október 12. 20:16 - Pajor Gábor
Hawaii 2. rész, Pajor Gábor első napjai

Konáról jelentkezünk


Valami olyat akarnak építeni a Balatonnál, ami egymillió embert vonzana

Régi gondolat, hogy kellene valami nagy attrakció a Balaton-régióba.


Flander Marci jelenti Hawaiiról

2018. október 11. 20:33 - Flander Marci
Flander Marci jelenti Hawaiiról

Aloha tovább

Ez most az egyik legszebb kert a Balaton mellett - fotók

2018. október 10. 10:44 - I love Balaton
Ez most az egyik legszebb kert a Balaton mellett - fotók

Huszonharmadik alkalommal rendezték meg a Virágos Balatonfüredért versenyt.


Training for Keszthely

2018. október 9. 10:37 - 575
Training for Keszthely

Training for Keszhely


Részletfizetési lehetőség a középtávra

2018. október 8. 16:40 - 575
Részletfizetési lehetőség a középtávra

Részletfizetési lehetőség