2018. 05. 20. Bernát, Felícia

Még több hasznos tanács a jobb triatlonos úszáshoz

2018. április 25. 12:26 - Flander Marci
Még több hasznos tanács a jobb triatlonos úszáshoz

Úgy érzem nem lehet eleget beszélni a triatlonos úszás fejlesztéséről.

Sok ismerősöm van, akit csak a kezdőszám tántorít el attól, hogy belevágjon ebbe a szép sportba. Mások meg nagyon sok energiát fektetnek bele, mégsem érzik úgy, hogy kellően hasznosulna a rászánt idő. Úgy érzik valami apróság mindig hiányzik. Ennek oka, hogy a triatlont alkotó 3 sportág közül az úszás a legkomplexebb, amibe nem elég csupán mennyiségi munkát fektetni. Természetesen a lehetőségeink, és az úszáshoz szükséges adottságaink különbözőek, de az alábbi jótanácsok valamelyike nagy valószínűség szerint tudna lendíteni a felkészültségünkön. Joel Filliol, megannyi kiváló triatlonista (Simon Whitfield, Mario Mola, Richard Murray, és még sok más) edzője csokorba gyűjtött jópár megfontolásra érdemes észrevételt. Ezek közül szemezgettem.

(Eredeti cikk: http://www.220triathlon.com/training/swim/22-steps-to-a-better-triathlon-swimming-technique/11066.html )

Bemelegites0092Gyere versenyezz nálunk, még mindig van hely középtávon és rövidtávon is. Nevezésed ide klikkelve  adhatod le

A magas könyök, és nyitottabb hónalj segít, hogy az előrehaladásunk dinamikusabb legyen, valamint az előrenyúló fázis is hosszabb lesz, ezáltal a húzás és tolás szakasza is növekedni fog.

Magas kartempószám. Ennek legnagyobb előnye versenyeken, a rajtnál és a bólyáknál való elforduláskor mutatkozik meg. Minél magasabb frekvenciával úszunk, annál kevésbé kínáljuk a mellettünk rajtoló/úszó sportársnak a lehetőséget, hogy „ránk másszon”. Aki már élt át ilyen jellegű küzdelmet az jól tudja, hogy egy ilyen közelharc sokkal fárasztóbb, mint 100-200métert magas kartempószám mellett leúszni.

Ellenállás alkalmazása. Ez már egy haladóbb kategória, de segítségével kellően hozzá lehet erősödni a nyíltvízi úszáshoz. Több lehetőség is rendelkezésre áll az egyszerűbb ellenállás nadrágokon át a derékra rögzíthető, és magunk mögött húzott „ejtőernyőig” bezárólag.

Tenyérellenállás használat. A tenyérellenállás nagyon hasznos segédeszköz az erőfejlesztéshez, de emellett technikát is lehet vele fejleszteni. Amennyiben nem dugjuk bele a kezünket, csak az ujjainkkal tartjuk, úgy folyamatosan erőt kell kifejtenünk az ellenállásra az egész húzás során.

Különféle feladatok és segédeszközök váltogatása. Nem csupán az úszás monotonitását törik meg, de a különböző területeket is kellően megdolgoztatják attól függően, mire szeretnénk a hangsúlyt fektetni.

Intenzitás és mennyiség. Ahhoz, hogy ne készüljünk el teljesen az erőnkkel a kerékpározásra, érdemes a versenytávhoz hasonló részeket is erősen megcsinálni edzésen. Persze nem feltétlen kell egyben (lehet darabolni a távot az intenzitás váltogatásával), de egy olimpiai távú úszáshoz nem árt 1500m körüli erősebb részeket beiktatni időnként.

Rendszeresség. Az úszásra kifejezetten igaz, hogy minél rendszeresebbek az edzések, annál jobban érezzük magunkat, és annál hatékonyabbak is vagyunk ebben a közegben. Nem is a mennyiség a kulcs, hanem hogy a heti X db edzésemet megcsinálom e időről időre, vagy sem.

Kr__3747

Cikkünk szerzője, Flander Marci a 2017-es 575 Triathlonon

Ne gondoljuk túl a dolgot. Azt, hogy mennyire érezzük a vizet nem csak attól függ milyen jól magyarázzák el nekünk az úszás technikáját, a húzás menetét. Éppen ezért úszás közben ne próbáljunk görcsösen ragaszkodni egy valaki által bemutatott tökéletes kartempóhoz. Szolgáljon útmutatásnak, de engedjük el magunkat, és hagyjuk, hogy kialakulhasson a ritmus. Olyan, mint a kerékpározás, ha egyszer ráérzünk…

Erősítés. Ne hanyagoljuk el az úszáshoz kapcsolható szárazföldi erősítő gyakorlatokat. Az úszók kocka hasa, és kidolgozott izmai, nem csak a napi 8-10km úszástól alakulnak ki, hanem a specifikus, szárazföldi erősítő gyakorlatoktól (főleg saját testsúlyos feladatok).

„Szalagmunka”. Itt most ne a gyári munkára gondoljunk, hanem azokra a gumiszalagokra, amelyek segítségével hasznos szárazföldi gyakorlatok kivitelezhetőek. A Thera szalag nagyon jó például edzések/versenyek előtti bemelegítéshez, mert szárazföldön is kiválóan szimulálható vele a gyorsúszás kartempója, és a közben kifejteni szükséges erő.

Csoportos edzések. Mind medencében, mind nyílt vízben ajánlott társakkal együtt edzeni. Egyfelől motiváló hatásúak, másfelől bizonyos feladatokat (pl. egy rajtszituációt, vagy lábvízen való úszást) egyedül elég nehéz szimulálni.

Gyakoroljuk az „épphogy” lábazást. A lábunk izomzata sokkal több oxigént használ (tömegéből kifolyólag), mint a karunk. Éppen ezért az előreirányuló haladáshoz 70-80%-ban a karunkra támaszkodjunk. A lábazásnak az egyensúlyozásban és a ritmusunk megadásában van fontosabb szerepe, éppen ezért szükséges. Ahhoz, hogy érezzük lábazunk, de mégse túl erősen, jó segédeszköz lehet a rövid uszony.

170610vanik_ktriuszas_244

Levegővétel mindkét oldalra. Habár legtöbbünknek van egy preferált oldala a levegővétel tekintetében, nem árt, ha néha kifejezetten erőltetjük a két oldalra (páratlan kartempóra) történő levegővételt. Ez nyíltvízben nagyon jól jöhet a tájékozódáshoz, vagy épp kedvezőtlen hullámzás esetében.

Edzés előtti étkezés. Sokan hajnalban, még a kakasok előtt kelnek, és mennek el úszni. Közülük is vannak páran, akik ilyen korán még nem tudnak, vagy akarnak reggelizni. Számukra is ajánlott felkelés után egy pohár víz (az éjszakai dehidratáció ellensúlyozására), és egy jó kis kávé, hogy fokozza a koncentrációt és az eltökéltséget.

Akit érdekel, sok jó meglátást tartalmaz még Joel cikke, de szerintem ezek talán a leginkább említésre méltók. Lehet, hogy legtöbbjük apróságnak tűnik, de néha egy kis semmiség is sok mindent befolyásolhat kedvezően, vagy épp fordítva. Egy próbát mindenesetre megérnek szerintem.

Mesés kúriát adnak el 490 millióért Tihanyban

2018. május 18. 10:03 - I love Balaton
Mesés kúriát adnak el 490 millióért Tihanyban

Csend, nyugalom, minőség - szerény félmilliárd forintért.


575 Keszthely Triathlon 2018 - IDŐREND

2018. május 17. 17:28 - Straub Ágoston
575 Keszthely Triathlon 2018 - IDŐREND

Kattints a részletekért...


Nyílt vízi tájékozódás, és csoportos helyzetek kezelése

Felkészítünk a versenyre


Balatoni alkotás lett az év magyar fagyija, igazi különlegesség a győztes

Az országos fagylaltversenyen balatoni győzelem született, Gyenesdiás öt díjat is nyert.


NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

2018. május 15. 15:17 - 575 Team
NEVEZÉS IDŐTARTAM VÁLTOZÁSOK

Ha még nem neveztél vagy a gyermekedet szeretnéd benevezni, akkor olvasd el a változásokat


A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

2018. május 15. 14:50 - Tamás Rita
A futócipő-vásárlás legfontosabb szempontjai

Újabb top-tipp Ritától


Hegyi felkészülés hegyek nélkül? Van megoldás.

2018. május 14. 16:49 - Flander Marci
Hegyi felkészülés hegyek nélkül? Van megoldás.

Így készülj Keszthelyre!


Ritkán látható égi jelenséget rögzített egy kamera a Balatonnál

Nem sokszor láthatjátok így az égi eseményeket. tovább

Megválasztották a Balaton legjobb kávéját és koktélját

Igazi ínyencségeket választottak győztesnek, szeretni fogjátok őket.


Példátlan őrület zajlik a Balatonnál, ebből senki sem akar kimaradni

Ami most a Balatonnál megy, arra évekkel ezelőtt gondolni sem mertünk volna.


Ezekre figyelj, ha nagy hőségben futsz!

2018. május 8. 13:54 - Tamás Rita
Ezekre figyelj, ha nagy hőségben futsz!

Olvasd el figyelmesen és vigyázz magadra!