2018. 07. 18. Frigyes

Nyílt vízi tájékozódás, és csoportos helyzetek kezelése

2018. május 17. 16:07 - Flander Marci
Nyílt vízi tájékozódás, és csoportos helyzetek kezelése

Úszásról lesz szó, azon belül is a nyíltvízi változatról. A triatlonversenyek több, mint 90%-át ilyen jellegű úszás nyitja, amire sokan fenntartásokkal, sőt, akár még félve is tekintenek.

Nem elég, hogy nem tudják mivan körülöttük pontosan, még egy rakás ember is csapkodva nehezíti a dolgukat. Jobb szeretik a fekete vonalon tartani a fél szemüket, és követni az oldalt húzódó kötelet. Pedig aki medencében tud úszni, az nyíltvízben is tud (jó, persze ezt is mint mindent, gyakorolni kell). Jodie Cunnama, aki gyermeke megszületése előtt sokszor a férfi élmezőnnyel ért partot 70.3 és IM távú versenyeken, a következőben jelölte meg a nyíltvízi úszás egyik fontos aspektusát: magabiztos tájékozódás. Aki ebben jó, sok energiát spórolhat meg magának. Nem ritka, hogy versenyzők kijönnek náluk medencében fél-1perccel jobb úszókkal nyíltvízben, szóval érdemes a témával behatóbban foglalkozni.

170610vanik_ktriuszas_125

Eredeti cikk: http://www.220triathlon.com/training/swim/open-water-swim-crowd-control-tips/4135.html

Az úszás komoly mértékben meghatározhatja a versenyünk későbbi folytatását, és nem csak akkor, ha az élmezőny tagjai vagyunk. Kevésbé gyakorlott úszók joggal tartanak a kisebb-nagyobb csetepatéktól, valamint a nyíltvíz jelentette egyéb kihívásoktól (hőmérséklet, hullámzás, áramlás, stb). Lássuk az alábbi 5 leggyakoribb stresszfaktort, és kordában tartásuk legjobb módjait:

1. Ismeretlen vizek: minden víz más és más, és egy nyíltvíz esetében ez még akkor is igaz, ha egy már ismert tóról, folyóról stb beszélünk. Ezt tovább nehezíti a versenytársak jelenléte, így tovább nő a kiszámíthatatlansági faktor. Ezt legjobban nyíltvízi úszásokkal tudjuk mérsékelni, ezért, ha az időjárás engedi, iktassunk be legalább heti egy kinti alkalmat. Még jobb, ha csoporthoz tudunk csatlakozni, mert egyrészt ez egyfajta biztonságérzetet jelenthet, másfelől szokjuk, milyen, ha vannak körülöttünk a vízben. Erre amúgy jó módszer olyan medencében úszni, ahol nincsenek a sávok kötéllel elválasztva, és ezért fokozottabban kell figyelnünk a többi úszóra is (ez lehet egyfajta kompromisszum az elején a nagyon félősöknek).

Legjobb__1_Nevezés közép- és rövidtávra ide kattintva 

2. „Pofozkodás”: nagyon szerencsés az, aki egy népesebb úszásrajtnál teljesen érintetlenül keveredik ki az eseményekből. Csoportban úszni érintkezéssel jár, és ezek általában kellemetlenek érintések, mégha nem is szándékosak. A megfelelő tájékozódás segít viszont, hogy megtaláljuk helyünket egy csoporton belül, hogy utána minimálisra csökkenthessük az ilyen jellegű testi kontaktusokat. Amennyiben mégis betalál egy (nem szándékos) balos, ne a megtorlás legyen az első gondolatunk. A vízben való igazságosztás ugyanis még jobban lelassít minket, ami nem célunk. Ha valaki mellettünk úszva „csapkod” minket zavaróan, inkább maradjunk le a lábvizére. Medencében, edzés közben is van lehetőség gyakorolni a csoportban, lábvízen való úszást (természetesen közel azonos sebességet tudók esetében). Eközben figyelhetünk arra, hogy úgy kövessük a másikat, hogy ne kapargassuk folyamatosan az előttünk úszó talpát.

3. Rossz tájékozódás: egyenes vonalban úszni, ha nincs kötél mellettünk nem is olyan könnyű, főleg, ha hullámok és egyéb áramlatok is jellemzik az úszópályát. Mivel célunk a táv minél gyorsabb teljesítése, ezért, ha nem muszáj ne ússzunk felesleges métereket. Ahhoz, hogy a legrövidebb úton érjünk a megadott pontokhoz, szükséges néha kitekintenünk, és pozícionálni magunkat. Ez szintén gyakorolható medencében. Edzői, úszómesteri segítséggel változatos feladatok találhatóak ki, hogy az előre felé való kitekintéshez szoktassuk magunkat. Másik fontos ide kapcsolódó dolog, hogy még verseny előtt kerüljünk képbe a pontos pályarajzzal, és még a partról vizualizáljuk a kialakított vonalvezetést. Amennyiben lehetőség kínálkozik rá, jól látható, szárazföldi támpontokat is segítségül hívhatunk, mert sokszor bizonyos tereptárgyak jobban látszanak, mint egy kisebb bólya. Fontos, hogy automatikusan lábvízen úszni sem mindig a legjobb döntés, mert ki garantálja, hogy a sor eleje a legrövidebb úton megy. Szóval időnként ki-ki tekinteni akkor is szükséges, ha egy csoport tagjaként úszunk.

4. Neoprén használat: nagyon fontos, hogy a neoprénben való úszást is gyakoroljuk már verseny előtt. Egyfelől segíti az úszásunkat, mert fenntart minket a vízen, másfelől viszont egy korlátozó tényező, amihez szoktatnunk kell magunkat. A legtöbb ember arra panaszkodik, hogy a vállai hamar elfáradnak/fájnak neoprénben való úszáskor. Ennek egyik oka, hogy valóban erősebben igénybe veszi a vállunkat, másfelől a nem megfelelően felhúzott ruha is okozhat ilyen jellegű problémát, ezért rázzuk magunkat kellően gatyába a felvételekor. Érdemes a neoprén zippzárját úgy elrendezni, hogy levételkor viszonylag jól kézre álljon, de azért ne annyira, hogy valaki véletlenül kinyithassa úszás közben. A neoprénnek passzentosnak kell lennie, de a túl szoros sem jó, mert az a benne való úszás hatékonyságát csökkenti nagymértékben, ezért ne érjük be félmegoldással, válasszuk a pontos méretet.

2017_06_10_szanto_triathlon_0174

5. Úszószemüveggel kapcsolatos aggályok: Szegény úszószemüvegekre igencsak komoly felelősség hárul egy triatlonverseny során. Talán több is, mint kéne. Ereszt, bepárásodik, leverik, leesik (mi meg kétségbe). Pedig nem kéne, még lassítanunk sem. Romlik a tájékozódó képességünk, persze, de nem felejtünk el azért még úszni. Érdemes egy ilyen forgatókönyvre is készülni azonban, hogy ha netalántán bekövetkezik, ne pánikoljunk be. Személy szerint én mindig két úszósapkát viselek, és a szemüveg szíját mindig a két sapka közé teszem, hogy még kisebb legyen az esélye, hogy „lemásszon” a fejemről.

A fent leírtak segítenek, hogy jobban felkészüljünk a nyílt víz jelentette kihívásokra. Amennyiben késznek érezzük rá magunkat, és a félelem és aggályok helyett, csak az egészséges izgatottságot érezzük, már fél sikerünk van. A magabiztos tájékozódás ugyanis akkor működik a legjobban, ha minden külső tényezőtől képesnek érezzük függetleníteni magunkat, hogy csak a saját tempónkra és technikánkra kelljen összpontosítani, pont, mintha csak a medencében lennénk.

 

Hihetetlenül menő lesz az új Sió-zsilip, új közösségi tér születhet Siófokon

A tender iránt eddig heten érdeklődtek, a terepmunkák várhatóan jövő tavasszal kezdődhetnek.


Idén is elefántokat fürdettek a Balatonban, ilyen volt a buli

Idén is elefántfürdetéssel indult szombaton Balatonlellén a Cirkuszok éjszakája.


Elképesztő programdömping lesz szombaton a Balatonnál, nem lesz könnyű választanod

Akármerre indulsz, szinte biztosan belefutsz valamilyen nagyszabású programba a tó mellett.


Véget ért a legfontosabb verseny, ezek most a Balaton legjobb strandjai

Harmincnégy balatoni strandon loboghat Kék Hullám Zászló, íme a legjobbak közülük.


Magyarország legmenőbb buszmegállója a Balaton mellett van, itt jó várni a buszra

A Tapolca környékén lakók tudják, hogyan kell kellemesebbé tenni a várakozással töltött időt.


Szombaton új világ kezdődik a balatoni hajózásban

2018. július 6. 08:38 - I love Balaton
Szombaton új világ kezdődik a balatoni hajózásban

Már nagyon sokan várták, hogy ez megtörténjen.


Kezdődik a Balaton legnagyobb fesztiválja, 160 ezer ember jön

Már tizenkettedszer Balaton Sound Zamárdiban, rengeteg újdonsággal.


Ötvenméteres óriáskerékkel ünnepli alapításának 50. évfordulóját Siófok

Már meg is nyitották az új látványosságot. tovább

IRONMAN NICE

2018. június 30. 07:27 - Flander Marci
IRONMAN NICE

Miért éppen Nizza? Hát, mert Alaszkában túl hideg van nekem ironman-t csinálni.


Még pont időben csinálták meg a legfontosabb felmérést: kiderül, melyik balatoni strand a legjobb

Az eredményhirdetést sem húzzák sokáig, hamarosan minden kiderül.


Van egy rossz hírünk a balatoni strandolóknak, valami történt a vízben

A korai melegnek és tiszta víznek vannak nem várt kellemetlen következményei.