2019. 01. 17. Antal

Hogyan „éljük” túl az előttünk álló ünnepi időszakot?

2018. december 19. 12:27 - Flander Marci
Hogyan „éljük” túl az előttünk álló ünnepi időszakot?

Hogyan „éljük” túl az előttünk álló ünnepi időszakot?

 

A karácsonyi időszak a családé, az ünnepi hangulaté, az ínycsiklandozó finomságoké, és a pihenésé. Egy átlagos embernél. Elkötelezett, és komoly célokkal rendelkező triatlonosként azonban némileg más helyzetben vagyunk. Elkerülendő a hangulatgyilkos szerepkörét, okosan kell manővereznünk a beiglifogyasztás, ajándékozás és családi programok között, ami nem mindig egyszerű feladat.

A vendégségből vendégségbe napirend mellett egyértelmű, hogy sérülni fog az edzésre fordítható időmennyiségünk, valamint a megszokott (sokszor szigorú) táplálkozási rendszerünk is. Azonban, ha megpróbáljuk ezt az időszakot a lehetőségeinkhez leginkább megfelelően alakítani, úgy a januári „újrakezdés” kevésbé lesz fájdalmas. Nézzünk néhány tippet, amik segítségével a lehető legtöbbet hozhatjuk ki az előttünk álló időszakból.

Mivel az ünnepek alatt a legkevesebb a szabadon felhasználható szabadidőből lesz, így az edzéseink hosszát mindenképpen redukálnunk kell némileg (apa nem mondhatja „büntetlenül”, hogy karácsonyfaállítás helyett inkább a 20km futást választja). Az edzések hosszát ilyenkor az intenzitás növelésével lehet kompenzálni. Igaz a téli edzések nem feltétlen a tempó hajkurászásáról kell, hogy szóljanak, de ez egy különleges időszak. Ezekben a napokban a minőség a mennyiség felett elv érvényesüljön inkább. Egy 40 perces futásban elvégzett 6-8 db fél-egy perces sprint hasonló edzettségi eredményeket hordozhat, mint egy 1 órás egyenletes tempójú futás. Az ünnepek alatt szeret mindenki sokáig aludni, ez viszont a lelkes triatlonosok számára megint csak kinyit egy kisebb időkaput, aminek egyéb pozitív hozadékai is lehetnek. A reggeli előtti, éhgyomorra elvégzett futóedzések javítják pl. a futáshoz való alkalmazkodásunkat, és a zsírégetést is élénkítik. Figyeljünk azért arra, hogy ezek a futásaink egyenletes tempójúak legyenek, és maradjanak mindig az aerob extenzív tartományban. Amennyiben a futásunk végére még beillesztünk pár erősebb intenzitású rövid részt is, azzal javíthatjuk szervezetünk azon képességét, hogy a később elfogyasztott tápanyagokat inkább az izmainkba, és ne a zsírba raktározza el. A futáshoz hasonlóan a görgőn elvégzett edzések hosszát is érdemes az adott programokhoz igazítani. Lehetőleg ne a Reszkessetek betörőket néző család mellett abszolváljuk, inkább a reggeli órákban. Nagyon hasznos, akár 40 percbe sűrített intenzív edzések is elérhetőek az interneten, amik valóban időhatékonyak.

Legtöbbször az ünnepi időszakra azért van már egy előzetesen kialakított programtervünk, ami szintén segíthet abban, hogy az edzés és a „szórakozás” is megférjen egymás mellett. A jól kialakított időmenedzsment által a kötelező körök mellett időt tudunk szakítani némi edzésre is.

Figyeljünk a táplálkozásunkra! A karácsony olyan mellékhatásokkal jár együtt, mint az ipari mennyiségű sütemény kínálat, valamint a 2-3 fogásos ebédek és vacsorák. Persze a legtöbb esetben a kedvenceik kerülnek az asztalra, és ilyenkor ember legyen a talpán, aki azt mondja, köszönöm, nem kérek egy harmadik kört. A szokásos jótanács, hogy kerüljük a magas zsír és cukortartalmú ételek fogyasztását, majdhogynem a mission impossible kategória, főleg, ha sem nagymamát, sem házigazdát nem akarunk megbántani. Legyen azért ilyenkor is egy mérték, és persze mindig vannak alternatívák is, amik talán kevésbé megterhelőek. Kerüljük például azt, hogy éhesen érkezzünk egy vendégségbe, hogy aztán ott az ebédig kitett kis snackekkel indítsuk a programunkat. Ha mindenképpen rágcsálni valóra vágyunk, akkor válogassunk inkább a sportolóbarát kategóriából, mint az olajos és egyéb magvak, aszalt gyümölcsök, vagy épp zöldségek (sárgarépa, zeller stb). A nagyi sütijét persze meg kell kóstolni, de érdemes hagyni belőle másnak is. Amennyiben édességet kívánunk, jó alternatívát jelenthetnek a gyümölcsök, amik amellett, hogy csökkentik az édesség utáni vágyunkat, rostokban is gazdagok lehetnek. Emellett nagyon sok olyan „egészséges süti” is készíthető már, ami ugyanolyan élvezeti érték mellett jóval kevesebb sportolót hátráltató összetevőt tartalmaz.

Az ünnepek alatt a jó társaságok egyik alapvető kelléke a jó ital (ami sokszor alkoholt tartalmaz). Sportólóként nem kell a teljes absztinenciát választanunk, de a mértékletességre itt is fokozottan érdemes figyelnünk. A tömény szeszeket például érdemes teljesen mellőzni, vagy nagyon minimális mértékben fogyasztani. Amennyiben mégis belefutunk egy jó kis mulatságba, gondoskodjunk a megfelelő vízfogyasztásról. Az alkohol fokozottan dehidratálja a szervezetet, így mindenképpen pótoljunk vissza megfelelő mennyiségű folyadékot (lehetőleg tiszta víz formájában). A cukros üdítőitalok is amekkora barátaink lehetnek verseny közben, ugyanannyira érdemes most mellőzni a fogyasztásukat. Sokkal több cukrot tartalmaznak, mint a korábban már emlegetett nagyi sütijei például.

Nem egyszerű dolog sportolónak lenni, de az ünnepek mindig rátesznek erre még egy lapáttal. A fentiek figyelembevételével talán nem sérül sportolói személyiségünk, és a környezetünk sem könyvel el minket az „edzéstroll” kategóriába. Kellemes Ünnepeket Mindenkinek!

Teknőc

2019. január 17. 11:02 - Kuttor Csaba
Teknőc

A teknőc az mi?


Mi a regeneráló futások tényleges haszna?

2019. január 12. 14:45 - Flander Marci
Mi a regeneráló futások tényleges haszna?

Széles körben elfogadott, hogy a regeneráló futások célja, hogy megkönnyítsék a felépülést az őket m


A magyar triatlon jövőjéért csoport

2018. december 9. 14:55 - Kristóf Róbert
A magyar triatlon jövőjéért csoport

Transparens munkacsoport


Döntés az Országos Bajnokságokról

2018. november 15. 17:07 - 575
Döntés az Országos Bajnokságokról

2019 évi Országos Bajnokságok


Megmutatták, milyen lesz a felújított füredi ófalu, neked is tetszeni fog

A Kossuth utca - Alsó köz - Segesdi utca - Somogyi utca körbehatárolta terület újul meg.


Kezdjük újra!

2018. november 13. 19:35 - 575
Kezdjük újra!

Avagy az alapozás kezdete


Kezdődik az egyik legmenőbb balatoni fesztivál

2018. november 12. 09:35 - I love Balaton
Kezdődik az egyik legmenőbb balatoni fesztivál

Tihanyban évszázados hagyományt elevenítenek fel.


Elképesztő fotó bizonyítja: a Balaton közepén van a Föld széle

A Balaton az egész univerzum alfája és ómegája. tovább

Milliókat költenek a balatoni parti sétányokra és parkokra

A strandfejlesztésekre igényelhető támogatások után újabb pályázati lehetőséget kaptak a települések


Dávid fogta ki a Balaton rekordpontyát, nemcsak a súlya, a hossza is letaglózó

Sosem fogtak még akkora pontyot hivatalosan a Balatonnál, mint a napokban.


575 Factory nevezés kupon beváltása november 4-10 között

5.000 Ft v. 10.000 Ft-os vásárlási utalvány felhasználása