2019. 08. 17. Jácint

Kezdjük újra!

2018. november 13. 19:35 - 575
Kezdjük újra!

Novemberben talán kicsit furcsa arról írni, hogy milyen az újrakezdés.

Az utóbbi években viszont a korábbi „menjünk nyaralni augusztusban” mottó helyett a „toljunk egy őszi mission-t” kezd kialakulni. Azaz a triatlonos családok vagy korábban nyaralnak, vagy még nem hajlandóan lemondani a melegről, így egyre jellemzőbb a szeptemberi, vagy akár október eleji szezonzárás. Az alapozás kezdete ezzel már áttolódik novemberre.

Mik az első lépések?

Elemezz!

Nézd át a versenyeidet! Mi hiányzott, ha hiányzott valami? Volt-e sérülésed, ami visszavetett, és amelynek esetleg egy könnyen megszüntethető oka van? A mezőnyhöz képest mik az erősségeid, mik a gyengeségeid? A felkészülésedbe belefér-e a gyengeségek javítása? Itt például a hiányzó kerékpáros állóképesség fejlesztése a leginkább időigényes, ami heti 10óra feletti edzésmennyiség beiktatását követelheti meg.

 

 !!! Középtávú Országos Bajnokság 2019-ben: 575 - Keszthely Triathlon ITT Tudsz nevezni !!! 

 

Vissza az alapokhoz!

Mielőtt bármibe is belecsapnál, érdemes olyan dolgokra is időt szakítani, melyekre esélytelen rászánnod akár perceket is akkor, amikor már a terhelésed határon van mind ráfordított idő, mint fizikai teherbírás tekintetésben. Ezek azok az apróságok, melyek később azt fogják segíteni, hogy serülés-mentesen tudj felkészülni. Hogy egy közhelyet is eldurrantsak, a Ferrari motor semmit sem fog érni, ha Trabant a kasztni. Lefordítva triatlon nyelvre, edzhetsz ezerrel, és edzheted a keringésed éjjel-nappal, de ha az ízületeid, és a támasz gyenge, akkor saját magadat fogod idővel leséríteni! Alapozáskor a heti két alkalom teljes körű erőfejlesztés a hiányosságokra fókuszálva hatalmasat lendíthet rajtad. Annál biztos többet, mint mondjuk egy semmit sem fejlesztő szintén egy órát igénybe vevő 30km kerékpározás… Ugyanígy érdemes minden számban ráfeküdni picit a technikára. Most nem az a lényeg, hogy a rendelkezésre álló 1órás úszóedzésbe mondjuk, belepréseljünk 4ezer métert. Ilyenkor belefér, hogy szép lassan, nagy pihenőkkel, a technikánkat rendbe tegyük, úszáson rengeteget lábazzunk, maszatoljunk, kerékpáron egy lábazzunk, ügyességi pályázunk, futáson lépcsőzgessünk, futóiskolázzunk, futó gimnasztikázzunk. Ne legyen bűntudatod, hogy kevés fért az edzésbe. A kevesebb most több!

Kezdd elölről a létrát!

Előfordulhat, hogy szezonban már bizonyos edzéstartományokban egyáltalán nem edzünk. Ezek a lassú és gyors (!) tartományok ugyanolyan fontosak. A lépcső egyetlen lépcsőfokát sem szabad kihagyni. Fuss nagyon lassan, fuss ilyenkor olyan tempókat, ahol a mozgás még kontrollált, amikor még minden technikai dologra tudsz figyelni. De ugyanúgy fuss gyorsan! Fuss dombot, fuss emelkedőt, mindenféle repülőket, lépcsőt! Ezek komoly savasodás nélkül az idegrendszert fejlesztik, a mozgáskoordinációdat javítják, és gyakorlatilag funkcionális erősítésnek is felfogható az izmok komolyabb erőkifejtése miatt. Úszáson is mehet a tetű tempó, és a folyamatos úszásoknál sem szégyen a tudatosan lassú úszás ekkor. Bringán, ha még kimész, jöhet az MTB, mellyel az ügyetlen triatlonos sokat dobhat a technikáján, ha országútizol, akkor meg vedd le a kerós órát, és csak pörgess!

Figyeld a tested jeleit!

Minden kezdet nehéz, ezt tudjuk ugyebár. Ne higgyük, hogy triatlonban újra kezdeni egy leányálom. Nem feltétlenül megy ez izomláz, meg fájdalmak nélkül Találd meg az arany középutat! Ne csapd szép magad, de minden óvatosságod ellenére, ha egy-két edzés nehezebben indul, vagy kicsit nyüszög a gépezed, fel ne add! Akkor csak lassabban fog eljönni az az állapot, amikor már a mennyiségtől semmi bajod sincs. Ugyanakkor vedd észre időben, ha valami „természetellenes” problémád van! Ha úgy fáj a csonthártyád, ami már nem normális, vagy szúr a forgód, esetleg hasogat a hátad, vagy csak olyan izomlázad lett, hogy létezni nem bírsz. Ilyenkor időben lépj. Masszőrhöz, terapeutához fordulni nem szégyen.

Emelj ésszel!

A terhelést mindig csak óvatosan emeld! Szakirodalom 10% körüli emelést mond, ami adaptálható. Én azért a 20%-ot is megadom, de vedd figyelembe, hogy ez nem számháború. Nem csak a méter számít. Ha semmit sem változtatsz, csak a kilométereket gyűjtögeted, akkor mehet a 20%, de ha több extra inger is belép a képbe, az mind csökkenti az emelés lehetőségét. Érdemes egyszerre csak 1-2 tényezőhöz nyúlni. Például az első ciklusban a technikázások mellett csak az ingersűrűséget emelni, és az edzések hosszát növelni lassan. Aztán bejöhet a fokozott erősítés, az erőfejlesztés minden formája, de akkor a mennyiségi tényezőkhöz ne nyúlj, vagy ne annyit. És így tovább. Egy seggel több lovat megülni sosem megy! 

Felszerelés

Talán érdemes erre is vesztegetni pár gondolatot. Úszáson nehéz lesérülni, ott inkább a felszerelés kérdéskör a teknőc/pipa/nyolcas beszerzését érinti, azaz ne félj kipróbálni pár újdonságot! Futáson fogadjuk el, hogy a mai futócipők keveset bírnak. Egy alapozásnak nekimenni több éves kopott futócipővel, öngyilkosság. Akinek problémás a lába, az egy talpvizsgálatot is megejthet ilyenkor, hogy a lehető legjobb cipőt tudja beszerezni. Sok helyen, akár a Nyúlcipőboltban ezt el tudják már végezni. Ugyanígy a megfelelő téli ruházatot is érdemes felfrissíteni. Kerékpáron a mínuszokban relatíve kevesen mozgolódnak. Görgőzéshez pedig nem kell annyi extra. Kerékpáron talán abban érdemes gondolkodni azoknak, akik megtehetik, hogy a wattmérőt ilyenkor érdemes beüzemelni, és tavaszig amellett, hogy görgőn kicsit kitanuljuk a watt-mérés csinját-binját, olyan szuper dolgokban is részt vehetünk vele, mint a Zwift, mellyel a komoly motivációt szerezhetsz az otthoni tekeréshez.

Verseny utáni információk

2019. június 19. 09:13 - Kristóf Róbert
Verseny utáni információk

Összegyűjtöttünk pár fontos információt a verseny utáni kérdésekből.


Parkolás a verseny ideje alatt

2019. június 13. 10:28 - I love Balaton
Parkolás a verseny ideje alatt

Parkolók a versenyközpont környékén


Vasárnapi programok

2019. június 11. 15:12 - I love Balaton
Vasárnapi programok

Vasárnapi ingyenes sport programok


Ingyenes Alakreform edzés Rubint Rékával 2019

2019. június 11. 14:44 - I love Balaton
Ingyenes Alakreform edzés Rubint Rékával 2019

Idén, a keszthelyi versenyközpontban 60 percen át izzaszt meg minket Rubint Réka


Love Run

2019. június 6. 13:29 - I love Balaton
Love Run

4+4 km-es váltó futás pároknak


Nevezés átadás, átvétel a helyszínen és további információk

Témák: rajtcsomagátvétel, újdonságok, nevezés átadás


Középtáv és sprint rajtlista

2019. június 3. 14:25 - 575
Középtáv és sprint rajtlista

Középtáv és sprint táv rajtlista licensz státusszal


Liveok ideje és tervezett tartalma

2019. június 10. 12:02 - I love Balaton
Liveok ideje és tervezett tartalma

Igyekszünk minél több információt adni, hogy mosolyogva versenyezhess. tovább

Sprint nincs versenyengedélye lista

2019. május 20. 16:21 - I love Balaton

A versenyen csak olyan versenyzők indulhatnak el, akik rendelkeznek versenyengedéllyel.


Középtáv nincs versenyengedélye lista (licensz)

2019. május 20. 15:36 - I love Balaton
Középtáv nincs versenyengedélye lista (licensz)

A versenyen csak olyan versenyzők indulhatnak el, akik rendelkeznek versenyengedéllyel.


Az Enduraid gyerekfutás idén is ingyenes

2019. május 17. 14:56 - 575
Az Enduraid gyerekfutás idén is ingyenes

Május 18-tól - június 5-ig lehet nevezni a gyerekeket!