2020. 09. 26. Jusztina

A Balaton tíz legnagyszerűbb vitorlása

2013. július 9. 08:30 - I love Balaton
A Balaton tíz legnagyszerűbb vitorlása

Aki azt hiszi, a vitorlázás unalmas, az nem ismeri a balatoni hajók krimiregénybe illő történeteit. Titokzatos építtetők, balesetek, szándékos süllyesztések, világháborúk tarkították az eseményeket.

Ez a lista természetesen értelmetlen. Ahány embert kérdezünk, annyi javaslat érkezik a toplista szereplőire. Éppen ezért valójában mindegyik lista érvényes. Ez is. Főleg, hogy nem akárkit kérdeztünk meg: a legjobb tíz vitorlás összeválogatásában Pénzes Botond, a kiváló Principessa Libera nevű vitorlás csapatának egyik tagja volt a segítségünkre. Nézzük hát a bevallottan szubjektív, ugyanakkor erős szakmai szempontokon nyugvó lista szereplőit.

Kishamis

"A Kishamis műemléki védettség alatt álló vitorláshajó. 1896-ban épült Michael Ratsay tervei szerint a balatonfüredi hajógyárban, a Széchenyi család megrendelésére. A millenniumi hajófelvonuláson már részt vett. A Balaton legrégibb vitorláshajója, amelynek a kikötője Siófokon van. A mai napig eredményesen versenyeznek vele." (Wiki)

És itt valódi versenyzésre kell gondolni. A Széchenyi családnak készült, bőven elmúlt száz éves, de még mindig bármilyen szélben teljesíti a távot és számos korszerű ellenfelét megelőzve ér célba. Pedig túlélt két háborút, nem is akárhogy: ahogy közeledett a Balatonhoz a frontvonal, szétszerelték, majd a tó közepén elsüllyesztették őket. A nemesfa váz kibírta az ázást, aztán a háború után felszínre hozták és újra összeszerelték. Több hajó is így élte túl a harcokat a Balatonon. És a Kishamis még mindig itt van, és még mindig versenyképes.

Sirocco:

Terveit Hankóczy Jenő irányításával Wágner Imre készítette. A Balatonfüredi Hajógyárban kezdték építeni 1944-ben, még Big Boy néven, de a háború miatt csak 1947-ben készült el. 1984-ben kapta meg a magyar vitorlásszövetségtől a Sirocco nevet, miután egy teljes felújításon esett át.

A Sirocco hajótesten mért hossza 18,55 méter, a hajótest szélessége 2,75 méter, a hajó tömege 9,3 tonna, beépített motorja 30 LE-s, az árbóc magassága 21,7 m. A nagyvitorla 73 négyzetméteres. Nagy hajónak számít.

Barracuda

Egy 32-35 láb körüli hajó, leginkább a Siroccóra emlékeztet, csak modern kiadásban. Vékony, hosszú, kecses. A hajótípusból kettő is van Magyarországon: egyik a Barracuda, a másikat Garudának hívják. A Barracuda különlegessége, hogy ez az első vitorláshajó, amivel dokumentált vízisíelést végeztek a Balatonon. Motor, bármilyen más segédeszköz nélkül, pusztán a szél erejével képes volt ez a remek építésű hajó olyan sebességet elérni, hogy maga után húzhasson egy vízisízőt.

Lillafüred:

1956-ban épült a Balatonfüredi Hajógyárban. Szegecselt alumíniumtestű, egyárbocos vitorlás, vitorlafelülete 75 m2, utasbefogadó képessége 30 fő, 2009-ig sétahajó volt, azóta viszont újra versenyhajó. Jelenleg Balatonfüreden áll tökéletesen felújított állapotban. A Lillafüred a Nemere II. és a Sirocco (Big Boy) testvérhajója és nagy versenyellenfele.

Nemere II:

1944. júliusának végén Benacsek Jenő tervei és irányítása szerint építették az akkoriban Európa-hírű Balatonfüredi Hajógyárban. Egy három darabból álló 75-ös schärenkreuzer sorozat első hajója. Testvérei: a Sirocco és a turistákat hajóztató Lillafüred. A tölgyfából készített vitorlás a háború viszontagságait a parton, sértetlenül vészelte át, majd évekig nem került vízre.

Sokszor nyert a Nemere II., de leghíresebb, legszebb győzelmet a kétévente rendezett Kékszalagokon aratta. Hétszer állt rajthoz a tókerülőn, és ötször diadalmaskodott. Legemlékezetesebb az 1955-ös menete volt, amikor a Nemere II. máig is érvényes időrekordot futva vitorlázta le a versenytávot. A kilencvenes évek közepére a nagyon leromlott állapotú hajó partra került. Láng Róbert vette meg a hajót, aki jól ismerte a cirkálót, hiszen éveken át versenyzett a Siroccón. A munkálatok 1998 őszén kezdődtek Veszprémben, a résztvevők remek munkát végeztek. A Nemere II. eredeti formájában, tölgyfa helyett mahagóniból újjászületve, modern felszereléssel és vitorlázattal szeli jelenleg is a habokat.

Lisa:

Litkey Farkas hajója, ami 1997-ben készült az olaszországi Garda tó partján. A 12.7 méter hosszú, 4 méter széles Lisa 2003 tavaszán került a Balatonra, és hamarosan a hagyományos Kékszalag, Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenyének irálynőjévé vált. A hajót azóta kiszélesítették, így nagyobb sebességet képes elérni és továbbra is rendszeresen nyeri a versenyeket.

Principessa Libera

2000-ben épült, ugyanabban a műhelyben mint a Lisa, majd 2007 év végén kerül Balatonfüredre. Ez már egy nem hagyományos hajó. Hossza 12,7 méter, szélessége 8,5 méter, árbocmagassága 21 méter, vitorlája 90 négyzetméter, és ami a legdurvább: súlya alig 1,1 tonna. Érdemes a cikk elejére lapozni és megnézni, hogy milyen súlyértékekkel indultunk a klasszikus vitorlásoknál: azok bőven 9 tonna fölött járnak. De hova tűnt az a 8 tonna? És nem hiányzik?

De. És mégsem. Kezdjük azzal, hogy a hajó látványa is megdöbbentő. Nem ülnek rajta, hanem a szélén állnak a legények és vízszintesen lógnak. A legénység ugyanis ellensúlyként dolgozik a szél nyomása ellen. Erre azért van szükség, mert a Principessán nincs tőkesúly, ami tervezetten bár, de instabillá tette a hajót. A koncepció ugyanis az első pillanattól egy pehelykönnyű vitorlás volt, amit jól képzett legénysége tart egyensúlyban. Azonban hiába a tökéletesre csiszolt mozgáskoordináció, a sok akrobatikus mutatvány, a Principessa nem nyugdíjas hajó, sok év gyakorlás után is úgy küzd a 16 fős legénység az irányításával, ahogy egy Forma-1-es csapat tagjai a kerékcserével. Ennek persze megvan az eredménye: amíg a Sirocco maximális sebessége 10 csomó, 18 kilométer per óra volt ideális körülmények között, addig a Principessa már 28.4 csomós, 51 kilométer per órás sebességet is elért a Balatonon. Földvárról Keszthelyre 1 óra 50 perc alatt át lehet vele hajózni, míg egy hagyományos hajónak erre 4-5 órára van szüksége.

Az irányítása azonban annyira megterhelő, hogy egy kétórás kiruccanás alatt a legénység egy félmaraton energiáját mozogja le. Fejenként 4-5 liter víz fogy egy komolyabb verseny alatt, az meg fel sem merül, hogy enni is lehetne.

Wild Joe

2010-ben Ausztráliából Európába, az Adriára költözött a Wild Joe nevű, IRC kategóriában kifejezetten sikeres hatvanlábas versenyhajó. A Reichel-Pughtervezésű vitorlás 2002-ben épült Bob Oatleynek, aki 2004-ben eladta, új tulajdonosai ekkor keresztelték át Wild Joe-ra. A magyar csapat vezetője és a hajó skippere Józsa Márton.

A Wild Joe Sailing Team első sikerét a Giraglia Rolex Cup-on szerezte 2010-ben, melynek négy részből álló szuper kombináció versenyének élén végzett. A végeredményt a San Remo-St.Tropez előfutam, két inshore futam és a Giraglia hosszútáv futamának összesített eredménye adta. A Wild Joe saját kategóriájának, az IMA Groupnak a győztese is lett az olasz és a német csapatokat megelőzve. A legnagyobb világversenyeken kimagasló, sokszor dobogós helyeken szerepel.

Fifty Fifty

Egyedi építésű, 50 láb testhosszúságú, két árbocos katamarán, melyet a Pauger Carbon Kft. készít Paulovits Dénes tervei alapján és elsősorban Európa nagy tavainak versenyein indul. Hossza 15 méter, szélessége 9 méter, árbocainak magassága 19 méter, anyaga leginkább karbon. Két fővitorlája egyenként 72 négyzetméteres, legénysége nyolc fős.

Igazi különlegesség, ami számos aspektusból szakított a hajóépítés korábbi hagyományaival. Katamarán, ami azért jó, mert a két hajótest stabilitást ad, nincs szükség tőkesúlyra, így könnyű, ráadásul a hajótestek vékonyak, így kis felületen ér csak a vízhez. A műfaj ismert, itt azonban nem középen, a hídon van a két árboc és főleg nem egymás után, hanem a két hajón, egymás mellett. Erre főként a karbontechnológia adott lehetőséget, ami azonos anyagvastagságnál ma már háromszor akkora terhelést tesz lehetővé, mint tíz éve. A fa és a hagyományos anyagok meg tökéletesen versenyképtelenek vele.

Spirit of pleasure

Ennek a hajónak lelke van. Jó sok éve felborult a Garda tavon, majd darabjaira tört a sziklákon. A megmaradt darabokból építették újra az utolsó nagy, kabinos versenyhajót, aminek érdekessége, hogy két kormánylapátja van, így akkor is irányítható, ha nagyon bedől.

Tramontana

A Trami a harmadik legöregebb yacht a Balatonon, bár az eredetével kapcsolatban még most is sok a pletyka: nem lehet biztosan tudni, hogy mikor épült, hogy az eredetileg Tramontana I vagy a Tramontana II néven beregisztrált hajóról van szó, de egy Európa-szerte elismert jachtkutató szerint a vérvonal egészen máshonnan ered, és születésekor még nem is Tramontanának, hanem Lehetetlennek hívták a hajót. És nem is a Bodensee mellett, hanem Angliában készült.

A legvalószínűbb verzió mégis az, hogy a hajót Karl Buquoy von Longueval építtette 1898-ban Tramontana II néven. A cseh főúr néhány évvel később meghalt, utána Baronin Gisela Haas von Teichen lett a hajó tuladonosa, majd 1917-ben ez lett Széchenyi Mária grófnő nászajándéka. Akkortól használják a Balatonon.

A Tramontana a magyar klasszikus flotta egyik ékköve. Egy alapos felújításnak hála újra a régi fényében tündököl, jelenleg a Tramontana Alapítvány tulajdonában van.

Csatlakozz az I love Balaton 415 ezres facebookos csoportjához, hogy garantáltan megtudd, hol vannak a legmenőbb helyek a tó körül, és nem maradsz le a legfontosabb hírekről, eseményekről sem. Készülj fel a nyaralásra velünk!

Döntés a 2020-as versenyről

2020. június 5. 13:34 - Khtri
Döntés a 2020-as versenyről

A cikkben található időpontban lesz megrendezve a Keszthely Triatlon


2020 Keszthely Triathlon nevezési rendelkezés

2020. május 25. 10:47 - I love Balaton

Május 29-ig döntened kell a nevezésedről.


Közlemény a Sunset Run megrendezésével kapcsolatban

A szervezési feladatainkat elvégeztük.


Közlemény a verseny megrendezésével kapcsolatban

A kormány a járvány terjedésének lassítása miatt betiltotta a tömegrendezvényeket.


A 2020-as My 575 Challenge választható férfi futó mezei

2020. február 7. 12:08 - I love Balaton
A 2020-as My 575 Challenge választható férfi futó mezei

6 féle 575 Pro futómezből választhattok


A 2020-as My 575 Challenge választható Női futó mezei

2020. február 7. 11:54 - I love Balaton
A 2020-as My 575 Challenge választható Női futó mezei

Az alábbi mezekből választhatsz


Regisztráció & Nevezés a 2020-as Sunset Run-ra

2020. február 7. 11:14 - I love Balaton
Regisztráció & Nevezés a 2020-as Sunset Run-ra

My 575 Challenge sporthétvége rendezvényei


Hétfő éjfélig 10.000 Ft 575 Factory kedvezmény a nevezőknek

Ha még nem most vasárnap éjfélig nagyon megéri, mert mindenki aki vasárnap éjfélig benevez, kap egy 575 Factory vásárlási utalványt.Aki november 5 éjfélig nevezett már megkapta a regisztrációkor. tovább

5.000 Ft vagy 10.000 Ft-os garantált 575 Factory kupon a november 10-ig nevezőknek

Kupon a Keszthely Triathlon nevezőinek


Ma 19:30-kor nyit a nevezés a Középtávra

2019. október 21. 09:38 - Khtri

FB belépés nem működik


Nevezés tudnivalók 2020

2019. október 18. 12:17 - 575
Nevezés tudnivalók 2020

Fontos információk - klikkelj!